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Dynamic Propeller Noise Reduction Using Synchrophasing Control Based on an Extremum-Seeking Algorithm

Parra Lafuente, Adrián und Lopez Pulzovan, Andres und Cepeda-Gomez, Rudy und Geyer, Thomas (2025) Dynamic Propeller Noise Reduction Using Synchrophasing Control Based on an Extremum-Seeking Algorithm. AIAA AVIATION FORUM AND ASCEND 2025, 2025-07-21 - 2025-07-25, Las Vegas, Nevada. doi: 10.2514/6.2025-3645.

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Offizielle URL: https://dx.doi.org/10.2514/6.2025-3645

Kurzfassung

The noise radiated from distributed propellers could be a main problem for novel electrified aircraft concepts. This paper explores an aircraft propeller phase control technique for noise reduction over sensitive areas on the ground such as infrastructure near airports. The synchrophasing method proposed in this paper is based on an Extremum-Seeking Controller with improved gradient estimation through an extended Kalman filter. This method is evaluated via simulations for various configurations of the propulsion system, taking into account different number of propellers, number of blades, and other parameters. It was observed that the algorithm achieves better noise reduction when more degrees of freedom (number of propellers) are available for control. In some cases, an average reduction of almost $15$~dB has been reached.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/216442/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Dynamic Propeller Noise Reduction Using Synchrophasing Control Based on an Extremum-Seeking Algorithm
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Parra Lafuente, Adriánadrian.parralafuente (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lopez Pulzovan, Andresandres.lopezpulzovan (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0001-1306-7584NICHT SPEZIFIZIERT
Cepeda-Gomez, Rudyrudy.cepedagomez (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Geyer, Thomasthomas.geyer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2380-1188NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2025-3645
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Propeller, Rotorcraft, and Wind Turbine Noise V, Noise Reduction
Veranstaltungstitel:AIAA AVIATION FORUM AND ASCEND 2025
Veranstaltungsort:Las Vegas, Nevada
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:21 Juli 2025
Veranstaltungsende:25 Juli 2025
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen
Standort: Cottbus
Institute & Einrichtungen:Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe > Luftfahrtanforderungen und Antriebsregelung
Hinterlegt von: Mewes, Carolin
Hinterlegt am:15 Sep 2025 09:53
Letzte Änderung:15 Sep 2025 09:53

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