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Approach to Model Boundary-Layer Suction in Transition Transport Models

Helm, Sebastian und Krimmelbein, Normann und Grabe, Cornelia und Krumbein, Andreas und von Soldenhoff, Richard und Lüdeke, Heinrich und Thamm, Konstantin und Scholz, Peter (2025) Approach to Model Boundary-Layer Suction in Transition Transport Models. AIAA Journal, Seiten 1-11. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.J065329. ISSN 0001-1452.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
8MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/1.J065329

Kurzfassung

Transition transport models have reached some maturity in predicting laminar-turbulent transition in numerical simulations of natural laminar flow aircraft. However, little is known about the applicability of these models to cases involving boundary-layer suction. This work demonstrates that state-of-the-art transition transport models are not suited to capture the effect of suction on laminar-turbulent transition due to Tollmien-Schlichting instabilities. Therefore, a nonlocal modification of the Simple-AHD transition criterion is proposed based on the equivalence of suction and pressure gradient. Simulation results with the modified criterion are assessed based on the numerical test case of an ideal flat plate as well as the experimental reference case of a flat plate in the DNW-NWB wind tunnel. The proposed criterion captures the effect of suction consistently, similar to transition prediction based on linear stability theory. Furthermore, the use of an effective turbulence intensity, which depends on the suction rate, is shown to improve the prediction.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/215717/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Approach to Model Boundary-Layer Suction in Transition Transport Models
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Helm, SebastianSebastian.Helm (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5483-0884189454455
Krimmelbein, Normannnormann.krimmelbein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3850-9729189454456
Grabe, Corneliacornelia.grabe (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krumbein, AndreasAndreas.Krumbein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2772-7328189454457
von Soldenhoff, RichardRichard.vonSoldenhoff (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lüdeke, HeinrichHeinrich.Luedeke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Thamm, KonstantinKonstantin.Thamm (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Scholz, Peterp.scholz (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:24 Juli 2025
Erschienen in:AIAA Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.2514/1.J065329
Seitenbereich:Seiten 1-11
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0001-1452
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Boundary Layer Suction, Laminar Flow, Transition Modeling
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
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Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, BS
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Helm, Sebastian
Hinterlegt am:08 Aug 2025 13:06
Letzte Änderung:08 Aug 2025 13:06

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