elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Barrierefreiheit | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Reducing infection risk in electric public transport vehicles by thermal inactivation: Sensitivity, limitations and optimization

Grübbel, Henrik Alexander und Kraft, Werner und Rinderknecht, Frank (2025) Reducing infection risk in electric public transport vehicles by thermal inactivation: Sensitivity, limitations and optimization. In: 38th Electric Vehicle Symposium (EVS 38). EVS38 International Battery, Hybrid and Fuel Cell Electric Vehicle Symposium, 2025-06-15, Göteborg, Schweden.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
567kB

Kurzfassung

Thermal storage systems can increase the range of battery electric vehicles in public transport by providing the heating power for cabin heating. In cold climatic regions in particular, the heating demand accounts for a large proportion of the vehicle's energy requirements. However, the thermal energy that has to be provided for heating could also reduce the risk of infection from aerosols in the vehicle through thermal inactivation. The performance of such a system depends on the boundary conditions of the vehicle and the environment. This study uses a Modelica simulation model to demonstrate the application limits, control and optimization of thermal inactivation of airborne pathogens for the passenger cabin of a people mover.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/215692/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Reducing infection risk in electric public transport vehicles by thermal inactivation: Sensitivity, limitations and optimization
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Grübbel, Henrik AlexanderHenrik.Gruebbel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0006-0426-6027189732720
Kraft, WernerWerner.Kraft (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1971-2353NICHT SPEZIFIZIERT
Rinderknecht, FrankFrank.Rinderknecht (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0009-9452-1715NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:15 Juni 2025
Erschienen in:38th Electric Vehicle Symposium (EVS 38)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:THS, Thermal storages, GANDALF, Infection risk, Simulation, HVAC, Busses, public transport
Veranstaltungstitel:EVS38 International Battery, Hybrid and Fuel Cell Electric Vehicle Symposium
Veranstaltungsort:Göteborg, Schweden
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:15 Juni 2025
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Forschung unter Weltraumbedingungen
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R FR - Forschung unter Weltraumbedingungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Projekt Graduiertenschule Pandemic Threats
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Alternative Energiewandler
Hinterlegt von: Grübbel, Henrik Alexander
Hinterlegt am:13 Aug 2025 11:24
Letzte Änderung:13 Aug 2025 11:24

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
OpenAIRE Validator logo electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.