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Life Cycle Assessment of Turbofan Engines: A Reverse Engineering Approach

Oestreicher, Anne und Kaup, Nils und Rahn, Antonia und Koffler, Josephine und Wende, Gerko (2025) Life Cycle Assessment of Turbofan Engines: A Reverse Engineering Approach. In: 32nd CIRP Conference on Life Cycle Engineering, LCE 2025. 32nd CIRP Conference on Life Cycle Engineering (LCE2025), 2025-04-07 - 2025-04-09, Manchester, UK. doi: 10.1016/j.procir.2024.12.091. ISSN 2212-8271.

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Kurzfassung

As the environmental impact of the aviation industry becomes increasingly significant, there is a growing demand for detailed Life Cycle Assessments (LCAs) of aircraft components. Despite the evident necessity, comprehensive LCAs for turbofan engines remain relatively scarce. This is primarily due to the technical complexity of such engines and the lack of publicly available information on their detailed composition. The objective of this research paper is to present an LCA of an IAE V2500 engine, addressing its environmental footprint of its production. In order to determine the material composition and weight distribution for the LCA, a reverse engineering approach was employed. The resulting values were then employed in an LCA study. This included the extraction of raw materials and the manufacturing of the engine’s components. The findings of this study indicate that the production of a turbofan engine has a considerable environmental impact, emitting over 65,000 kg CO2 equivalents, with more than 61,000 kg CO2 equivalents attributed to the materials used. Furthermore, we propose a model-agnostic methodology that can be applied to other engine models, thereby ensuring adaptability and scalability.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/215424/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Life Cycle Assessment of Turbofan Engines: A Reverse Engineering Approach
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Oestreicher, Anneanne.oestreicher (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0005-8598-0080189229074
Kaup, Nilsnils.kaup (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rahn, AntoniaAntonia.Rahn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0528-5629NICHT SPEZIFIZIERT
Koffler, Josephinejosephine.koffler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0001-9263-3790189229076
Wende, Gerkogerko.wende (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2025
Erschienen in:32nd CIRP Conference on Life Cycle Engineering, LCE 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1016/j.procir.2024.12.091
ISSN:2212-8271
Status:veröffentlicht
Stichwörter:life cycle assessment; aircraft engines; weight estimation; alloy melting energy
Veranstaltungstitel:32nd CIRP Conference on Life Cycle Engineering (LCE2025)
Veranstaltungsort:Manchester, UK
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:7 April 2025
Veranstaltungsende:9 April 2025
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Lufttransportbetrieb und Folgenabschätzung
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Instandhaltung und Modifikation > Produktlebenszyklus-Management
Hinterlegt von: Oestreicher, Anne
Hinterlegt am:05 Aug 2025 10:08
Letzte Änderung:28 Aug 2025 13:02

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