elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Barrierefreiheit | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Structural intensity assessment of experimental structural response data from aircraft structures

Zettel, Sebastian Florens und Winter, Rene und Maeder, Marcus und Marburg, Steffen (2025) Structural intensity assessment of experimental structural response data from aircraft structures. NOVEM 2025, 2025-05-06 - 2025-05-08, Garmisch-Partenkirchen, Deutschland. doi: 10.1121/2.0002114.

[img] PDF
5MB

Kurzfassung

Structural intensity allows the user to visualize the vibrational power flow in structures. With appropriate post-processing, it is also possible to identify sinks and sources in vibrating structures. This circumstance ideally allows us to perform assessments of possible placements of countermeasures. While it is trivial to calculate the structural intensity via numerical simulations, this is not the case for measurement data, as crucial information regarding non-measurable degrees of freedom is missing. This publication overviews a methodology to acquire structural intensity vector fields from measurement data, and the results of two structural intensity assessments based on measurement data of aircraft structures are presented. Furthermore, a comprehensive outlook is given that focuses on a novel path identification approach currently in development and other crucial factors that need investigation to conduct structural intensity assessments at a state-of-the-art level for research and industry.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/214083/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Structural intensity assessment of experimental structural response data from aircraft structures
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Zettel, Sebastian FlorensSebastian.Zettel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0001-0471-6327NICHT SPEZIFIZIERT
Winter, ReneRene.Winter (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2115-4001NICHT SPEZIFIZIERT
Maeder, Marcusmarcus.maeder (at) tum.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Marburg, Steffensteffen.marburg (at) tum.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 Oktober 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1121/2.0002114
Status:veröffentlicht
Stichwörter:structural intensity, aircraft structures, path identification
Veranstaltungstitel:NOVEM 2025
Veranstaltungsort:Garmisch-Partenkirchen, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 Mai 2025
Veranstaltungsende:8 Mai 2025
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Strukturdynamik und Systemidentifikation
Hinterlegt von: Zettel, Sebastian Florens
Hinterlegt am:13 Okt 2025 15:10
Letzte Änderung:16 Okt 2025 12:22

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
OpenAIRE Validator logo electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.