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Crossflow-Dominated Laminar-Turbulent Transition Downstream of an Isolated Roughness Element of Small Height

Barth, Hans Peter und Hein, Stefan (2025) Crossflow-Dominated Laminar-Turbulent Transition Downstream of an Isolated Roughness Element of Small Height. In: 16th ERCOFTAC SIG 33 Workshop, Progress in Flow Instability, Transition Mechanisms, Prediction and Control 2025. 16th ERCOFTAC SIG 33 Workshop, Progress in Flow Instability, Transition Mechanisms, Prediction and Control 2025, 2025-06-30 - 2025-07-02, Cagliari, Sardinia, Italy.

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Offizielle URL: https://www.ercoftac.org/events/16th-ercoftac-sig-33-workshop-progress-in-flow-instability-transition-and-control/

Kurzfassung

The effect of an isolated roughness element on laminar-turbulent transition has been thoroughly investigated in the range of roughness Reynolds numbers Re_k for which the laminar-turbulent transition front advances to the immediate vicinity of the isolated roughness, a behaviour often referred to as direct tripping. Experimental studies for this range have been conducted in both two-dimensional and three-dimensional boundary layers. Radeztsky et al. showed that roughness elements with Re_k values orders of magnitude smaller can already have a significant impact on the location of laminar-turbulent transition. In this investigation, the effect of an isolated roughness element with a particularly low roughness Reynolds number of Re_k = 0.55 (compared to typical critical values for direct tripping of Re_k >> 100) is studied experimentally in a three-dimensional boundary layer. Detailed spatially scanned hot-wire anemometry measurements are performed in the SPECTRA-B configuration. The development of steady and unsteady instabilities is characterized in comparison to a reference case without artificial roughness and a case with spanwise-periodic forcing.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/213799/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Crossflow-Dominated Laminar-Turbulent Transition Downstream of an Isolated Roughness Element of Small Height
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Barth, Hans PeterPeter.Barth (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4513-5684NICHT SPEZIFIZIERT
Hein, StefanStefan.Hein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2 Juli 2025
Erschienen in:16th ERCOFTAC SIG 33 Workshop, Progress in Flow Instability, Transition Mechanisms, Prediction and Control 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTERCOFTACNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Roughness, receptivity, tripping, crossflow, transition
Veranstaltungstitel:16th ERCOFTAC SIG 33 Workshop, Progress in Flow Instability, Transition Mechanisms, Prediction and Control 2025
Veranstaltungsort:Cagliari, Sardinia, Italy
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 Juni 2025
Veranstaltungsende:2 Juli 2025
Veranstalter :ERCOFTAC
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Barth, Hans Peter
Hinterlegt am:24 Jul 2025 13:01
Letzte Änderung:24 Jul 2025 13:01

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