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Numerical Investigation of Vortex-Breakdown Induced Tail Buffet on the DLR-F23 Configuration with Vertical Tail

Hartl, Patrick und Konz, Matthias und Braune, Marc und Mai, Holger (2024) Numerical Investigation of Vortex-Breakdown Induced Tail Buffet on the DLR-F23 Configuration with Vertical Tail. STAB. DGLR STAB Symposium 2024, 2024-11-13 - 2024-11-14, Regensburg, Deutschland.

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763kB

Kurzfassung

In this study, the vortex-dominated flow field of the DLR-F23-T hybrid-delta-wing configuration with a vertical tail is investigated numerically. The focus of this work is on the investigation of the vortex breakdown and the aerodynamic excitation of the vertical tail (buffet) at a Mach number of 0.55 and medium to high angles of attack. High pressure fluctuations with distinct frequency contents characterize the flow field downstream of the vortex breakdown and are responsible for the excitation of the vertical tail. URANS simulations and Improved Delayed Detached Eddy Simulations (IDDES) are performed for one selected case at an angle of attack of 24°. The frequency analysis of the root bending moment shows a strong excitation of the vertical tail at a reduced frequency of k=1, which can be assigned to the helical mode instability of the vortex breakdown flow.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/213611/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Numerical Investigation of Vortex-Breakdown Induced Tail Buffet on the DLR-F23 Configuration with Vertical Tail
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hartl, Patrickpatrick.hartl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0003-9071-4479NICHT SPEZIFIZIERT
Konz, Matthiasmatthias.konz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Braune, MarcMarc.Braune (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mai, HolgerHolger.Mai (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:13 November 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 68-69
Verlag:STAB
Name der Reihe:Jahresbericht zum 24. DGLR-Fachsymposium der STAB
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Multi-delta wing, Vortex flow aerodynamics, Hybrid RANS-LES simulations, Vertical tail buffet
Veranstaltungstitel:DGLR STAB Symposium 2024
Veranstaltungsort:Regensburg, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:13 November 2024
Veranstaltungsende:14 November 2024
Veranstalter :Deutsche Strömungsmechanische Arbeitsgemeinschaft, STAB
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Hinterlegt von: Hartl, Patrick
Hinterlegt am:15 Apr 2025 14:38
Letzte Änderung:15 Apr 2025 14:38

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