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Evaluating Virtual Locomotion Techniques for Pedestrian Simulation

Bergen, Melina und Temme, Gerald und Fischer, Martin (2025) Evaluating Virtual Locomotion Techniques for Pedestrian Simulation. 32nd IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces (IEEE VR), 2025-03-08 - 2025-03-12, Saint Malo, Frankreich.

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Offizielle URL: http://files.inria.fr/vhcie/2025/Pages/schedule.html

Kurzfassung

The validation of automated vehicle systems requires realistic pedestrian behavior in virtual simulations. However, existing behavior models of vulnerable road users (VRUs) often fail to capture the complexity of human decision making. Human-in-the-Loop simulator studies offer an alternative, which can integrate real user behavior. But, pedestrian locomotion methods that promote realistic pedestrian behavior and decision making remain a challenge. In this late breaking report, we introduce a study to compare three locomotion techniques (by controller, walk-in-place, and omnidirectional treadmill) to evaluate their impact on usability, immersion, and behavioral realism. These locomotion methods will be compared across different obstacle courses and within an urban environment. Key research questions will address the influence of locomotion techniques on naturalistic behavior, decision making, presence, and simulation sickness. Our goal is to establish best practices for integrating unlimited pedestrian movement into VR simulations, improving scenario validity for traffic research and automated vehicle testing. With this report, we seek to engage in discussions on study design, movement patterns, and scenario selection to refine our approach and advance VRU behavior modeling in simulation-based validation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/213274/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Anderer)
Titel:Evaluating Virtual Locomotion Techniques for Pedestrian Simulation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bergen, Melinamelina.bergen (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0009-0727-0218NICHT SPEZIFIZIERT
Temme, GeraldGerald.Temme (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8849-0021NICHT SPEZIFIZIERT
Fischer, MartinMa.Fischer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8435-4321NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:9 März 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Simulation, Virtual Reality, Locomotion, Pedestrian Simulator, Human in the Loop
Veranstaltungstitel:32nd IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces (IEEE VR)
Veranstaltungsort:Saint Malo, Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 März 2025
Veranstaltungsende:12 März 2025
Veranstalter :IEEE
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - V&V4NGC - Methoden, Prozesse und Werkzeugketten für die Validierung & Verifikation von NGC
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Kooperative Straßenfahrzeuge und Systeme
Hinterlegt von: Temme, M.Eng. Gerald
Hinterlegt am:23 Sep 2025 12:27
Letzte Änderung:23 Sep 2025 12:27

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