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Single- and Two-Stage Fan Designs for a Supersonic Airliner with Focus on Certification Noise Reduction

Gräbert, Matti und Jaron, Robert und Villena Munoz, Cristina und Plohr, Martin und Moreau, Antoine (2025) Single- and Two-Stage Fan Designs for a Supersonic Airliner with Focus on Certification Noise Reduction. In: AIAA SciTech 2025 Forum. American Institute of Aeronautics and Astronautics, Inc.. AIAA SciTech 2025 Forum, 2025-01-06 - 2025-01-10, Orlando, USA. doi: 10.2514/6.2025-2680.

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947kB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2025-2680

Kurzfassung

A comprehensive analytical approach is taken to compare the aerodynamic performance as well as the landing and take-off noise of a single and a two-stage fan at pre-design level. The fans were designed for the engines of a supersonic airliner with the goal of minimizing noise certification levels. The prediction of aerodynamic performance is performed for on- and off-design points using analytical and semi-empirical models, the noise for landing and take-off operations is calculated using analytical approaches in modelling noise sources and propagation to the certification points. Certification metrics are also calculated and used in this comparison. This process is run for both fan designs on a baseline take-off trajectory in accordance with current regulations, as well as an optimized trajectory exploiting potential regulation changes for supersonic aircraft. With this study, the authors are able to demonstrate that a two-stage fan design produces significantly lower noise levels. In configurations and on trajectories on which fan noise is dominant, significantly lower certification levels could be achieved.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/212839/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Single- and Two-Stage Fan Designs for a Supersonic Airliner with Focus on Certification Noise Reduction
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gräbert, Mattimatti.graebert (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0002-1565-0527NICHT SPEZIFIZIERT
Jaron, RobertRobert.Jaron (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5676-8161178767887
Villena Munoz, CristinaCranfield UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Plohr, MartinMartin.Plohr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6165-0838NICHT SPEZIFIZIERT
Moreau, Antoineantoine.moreau (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7836-4523NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2025
Erschienen in:AIAA SciTech 2025 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2025-2680
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics, Inc.
Name der Reihe:AIAA SCITECH 2025 Forum
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Fanlärm, Überschall, Zertifizierung, Fanauslegung
Veranstaltungstitel:AIAA SciTech 2025 Forum
Veranstaltungsort:Orlando, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 Januar 2025
Veranstaltungsende:10 Januar 2025
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration, L - Virtuelles Triebwerk
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Hinterlegt von: Gräbert, Matti
Hinterlegt am:24 Feb 2025 08:36
Letzte Änderung:24 Feb 2025 08:36

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