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Stability analysis on the effect of a smooth surface hump on secondary instabilities of crossflow vortices

Ambrosino, Biagio und Mohammad, Moniripiri und Kotsonis, Marios und Hanifi, Ardeshir und Hein, Stefan (2025) Stability analysis on the effect of a smooth surface hump on secondary instabilities of crossflow vortices. In: 11th European Conference for AeroSpace Sciences (EUCASS) 2025. 11th European Conference for AeroSpace Sciences (EUCASS) 2025, 2025-06-30 - 2025-07-04, Rom, Italien.

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Offizielle URL: https://eucass2025.eu/

Kurzfassung

Surface imperfections of aerodynamic surfaces, such as steps, gaps and humps often cause an advancement of the transition front or an immediate laminar breakdown directly in their downstream region. However, recently, Vidales et al. (2025) demonstrated that the use of smooth surface hump can delay crossflow-dominated transition on swept wings. The objective of this work is to demonstrate that linear stability analysis can be employed to study the effect of a hump on the secondary instability development in an incompressible swept-wing boundary layer. A comparison of the instability computations against direct numerical simulation (DNS) results is provided. The geometry under study is a swept-wing model that mimics the experimental setup of Vidales et al. (2025) in the Low Turbulence Tunnel (LTT) at the Delft University of Technology. Two-dimensional Linear Stability Theory (LST-2D) and three-dimensional Parabolized Stability Equations (PSE-3D) are here employed to analyze the impact of the hump geometry and to identify how the secondary instability characteristics change compared to the clean case (without hump). This work adopts the approach used in Ambrosino et al. (2025) to study the evolution of secondary unsteady disturbances in a crossflow-dominated incompressible boundary layer over an infinite swept wing.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/212761/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Stability analysis on the effect of a smooth surface hump on secondary instabilities of crossflow vortices
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ambrosino, Biagiobiagio.ambrosino (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mohammad, Moniripirimomp (at) kth.seNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kotsonis, MariosM.Kotsonis (at) tudelft.nlNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hanifi, Ardeshirhanifi (at) kth.seNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hein, StefanStefan.Hein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2025
Erschienen in:11th European Conference for AeroSpace Sciences (EUCASS) 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTCEASNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Laminar-turbulent transition; crossflow; boundary layer; Secondary Instabilities; surface irregularities;
Veranstaltungstitel:11th European Conference for AeroSpace Sciences (EUCASS) 2025
Veranstaltungsort:Rom, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 Juni 2025
Veranstaltungsende:4 Juli 2025
Veranstalter :EUCASS - CEAS
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Ambrosino, Biagio
Hinterlegt am:09 Jul 2025 17:44
Letzte Änderung:09 Jul 2025 17:44

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