elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Towards a Simulation System for Virtual Flight - Dynamic High-Order Overset Grids Method

Spraul, Moritz und Stephan, Anton und Holzäpfel, Frank (2024) Towards a Simulation System for Virtual Flight - Dynamic High-Order Overset Grids Method. In: AIAA SciTech 2024 Forum. American Institute of Aeronautics and Astronautics. AIAA SciTech 2024, 2024-01-08 - 2024-01-12, Orlando, USA. doi: 10.2514/6.2024-1161. ISBN 978-162410711-5.

[img] PDF
4MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2024-1161

Kurzfassung

A virtual flight through a realistic atmosphere is of vital interest not only for aircraft design but also for airports and airlines regarding runway capacity and safety. In the future virtual flight shall allow a simulation of a flight through a realistic atmosphere including the reaction of the aircraft to aerodynamic forces and the resulting trailing vortices from their generation until final decay. For realization, a bidirectional coupling between the atmospheric domain and a moving aircraft-centered domain is required. In this paper, we present a dynamic high-order overset grids method including hole-cutting, implemented in a discontinuous Galerkin solver for the compressible Navier-Stokes equations. Using discontinuous Galerkin for spatial discretization removes the requirement for halo elements at the artificial boundaries and simplifies the construction of the interface. The number of solution interpolation points at the interface is lower than in conventional Finite-Volume schemes using volume interpolation, resulting in less computational effort. The method can handle any kind of movement on a trajectory altered during run-time. Special emphasis is put on the ability of the interface to transfer turbulent structures without significant disturbance. The presented test cases include a 3D convergence test and the Taylor-Green vortex, both with a grid moving along a non-trivial trajectory.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/212557/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Towards a Simulation System for Virtual Flight - Dynamic High-Order Overset Grids Method
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Spraul, MoritzDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stephan, AntonDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Holzäpfel, FrankDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-3182-1832NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2024
Erschienen in:AIAA SciTech 2024 Forum
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2024-1161
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics
ISBN:978-162410711-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:LES, Overset, Wake Vortex, DGSEM
Veranstaltungstitel:AIAA SciTech 2024
Veranstaltungsort:Orlando, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 Januar 2024
Veranstaltungsende:12 Januar 2024
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Angewandte Meteorologie
Hinterlegt von: Spraul, Moritz
Hinterlegt am:07 Feb 2025 09:11
Letzte Änderung:10 Feb 2025 13:22

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.