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A Joint DLR-ONERA Contribution to CFD-based Investigations of Unconventional Empennages for Future Civil Transport Aircraft
Carrier, Gérald und Gebhardt, Lutz
(2005)
A Joint DLR-ONERA Contribution to CFD-based Investigations of Unconventional Empennages for Future Civil Transport Aircraft.
In: 2005 CEAS/KATnet Conference on Key Aerodynamic Technologies.
CEAS/KATnet Conference on Key Aerodynamic Technologies, 20 - 22 June 2005, Bremen, Germany, 2005-06-20 - 2005-06-22, Bremen (Germany).
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KurzfassungThe introduction of innovative empennage configurations on transonic transport aircraft may potentially improve their aerodynamic performance due to a reduction of the wetted surface and a corresponding decrease in drag. This paper describes the CFD analysis performed at DLR and ONERA in the context of the European research project NEFA to investigate some key aerodynamics features related to alternative tail configurations. Emphasis is placed on the aerodynamic performance at cruise flight conditions of three tail variants of an otherwise identical aircraft: a conventional tail, a U-tail and a V-tail empennage. The results obtained confirm the potential aerodynamic benefits of the V-tail configuration and show that the U-tail has about the same performance as the conventional tail. elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/21204/ |
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Dokumentart: | Konferenzbeitrag (Paper) |
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Titel: | A Joint DLR-ONERA Contribution to CFD-based Investigations of Unconventional Empennages for Future Civil Transport Aircraft |
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Autoren: | Autoren | Institution oder E-Mail-Adresse | Autoren-ORCID-iD | ORCID Put Code |
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Carrier, Gérald | ONERA | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT | Gebhardt, Lutz | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT |
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Datum: | 20 Juni 2005 |
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Erschienen in: | 2005 CEAS/KATnet Conference on Key Aerodynamic Technologies |
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Referierte Publikation: | Nein |
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Open Access: | Ja |
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Gold Open Access: | Nein |
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In SCOPUS: | Nein |
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In ISI Web of Science: | Nein |
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Herausgeber: | Herausgeber | Institution und/oder E-Mail-Adresse der Herausgeber | Herausgeber-ORCID-iD | ORCID Put Code |
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DGLR, | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT | Royal Aeronautical Society, | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT | CEAS, | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT |
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Status: | veröffentlicht |
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Stichwörter: | V-Tail, U-Tail, CFD, TAU, NEFA, Drag Reduction |
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Veranstaltungstitel: | CEAS/KATnet Conference on Key Aerodynamic Technologies, 20 - 22 June 2005, Bremen, Germany |
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Veranstaltungsort: | Bremen (Germany) |
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Veranstaltungsart: | internationale Konferenz |
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Veranstaltungsbeginn: | 20 Juni 2005 |
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Veranstaltungsende: | 22 Juni 2005 |
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Veranstalter
: | Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V. (DGLR) |
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HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr |
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HGF - Programm: | keine Zuordnung |
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HGF - Programmthema: | keine Zuordnung |
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DLR - Schwerpunkt: | Luftfahrt |
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DLR - Forschungsgebiet: | L - keine Zuordnung |
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DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | L - keine Zuordnung (alt) |
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Standort: |
Braunschweig
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Institute & Einrichtungen: | Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge |
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Hinterlegt von: |
Gebhardt, Lutz
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Hinterlegt am: | 11 Jan 2006 |
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Letzte Änderung: | 24 Apr 2024 19:02 |
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