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Effects of GBAS/SBAS Precision Approach Guidance on fuel Consumption and CO2 Emissions

Felux, Michael und Waltert, Manuel und Dautermann, Thomas und Meyer, Oliver (2024) Effects of GBAS/SBAS Precision Approach Guidance on fuel Consumption and CO2 Emissions. In: Proceedings of the 37th International Technical Meeting of the Satellite Division of The Institute of Navigation (ION GNSS+ 2024), 1612 -1612. Proceedings of the 37th International Technical Meeting of the Satellite Division of The Institute of Navigation (ION GNSS+ 2024), 2024-09-16 - 2024-09-20, Baltimore, MD. doi: 10.33012/2024.19836.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://doi.org/10.33012/2024.19836

Kurzfassung

In this paper we present the results of a study regarding potential fuel savings and associated reductions of CO2 emissions when using GNSS-based guidance instead of the Instrument Landing System. Previous studies have shown that GNSS-based guidance provides very stable guidance signal while the ILS can be prone to signal distortions by obstacles on the ground and surrounding terrain. In this study we use data from ILS calibration flights to model realistic vertical ILS guidance errors. These error models were then integrated into a full flight simulator of an Airbus A330-300 aircraft. A number of approaches were flown using the autopilot in order to obtain comparable data for different aircraft configurations and glide slope angles. Results show that only the improved guidance signal does not yield fuel savings. However, depending on the ILS guidance error at the point where aircraft intercept the glide path essentially change the flown glide path. This can have a systematic impact resulting in several kilograms of fuel savings on additional consumption depending if the errors result in lowering or increasing the effectively flown glide slope. Finally, GNSS-based guidance could have a significant impact in approaches with barometric vertical guidance if no temperature correction is made.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/211929/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung)
Titel:Effects of GBAS/SBAS Precision Approach Guidance on fuel Consumption and CO2 Emissions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Felux, Michaelfelu (at) zhaw.chhttps://orcid.org/0000-0002-8368-4422NICHT SPEZIFIZIERT
Waltert, ManuelNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dautermann, ThomasThomas.Dautermann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9469-5613176457736
Meyer, OliverOliver.Meyer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0006-7665-8644NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2024
Erschienen in:Proceedings of the 37th International Technical Meeting of the Satellite Division of The Institute of Navigation (ION GNSS+ 2024)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.33012/2024.19836
Seitenbereich:1612 -1612
Status:veröffentlicht
Stichwörter:GNSS, GBAS, Error Model, Simulator
Veranstaltungstitel:Proceedings of the 37th International Technical Meeting of the Satellite Division of The Institute of Navigation (ION GNSS+ 2024)
Veranstaltungsort:Baltimore, MD
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:16 September 2024
Veranstaltungsende:20 September 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Integrierte Flugführung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Dautermann, Dr. Thomas
Hinterlegt am:23 Jan 2025 11:12
Letzte Änderung:23 Jan 2025 11:12

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