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Smoother Guidance - Less Emissions? GNSS-based Precision Approach Guidance vs. ILS

Felux, Michael und Alessio, Schnegg und Sophie, Jochems und Valentin, Fischer und Manuel, Waltert und Meyer, Oliver und Korn, Bernd und Dautermann, Thomas (2024) Smoother Guidance - Less Emissions? GNSS-based Precision Approach Guidance vs. ILS. In: 43rd AIAA DATC/IEEE Digital Avionics Systems Conference, DASC 2024. 2024 AIAA DATC/IEEE 43rd Digital Avionics Systems Conference (DASC), 2024-09-29 - 2024-10-03, San Diego, CA, USA. ISBN 979-835034961-0. ISSN 2155-7195.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://doi.org/10.1109/DASC62030.2024.10748844

Kurzfassung

In this paper we analyze the potential for fuel and CO2savings brought about by the smoother precision approach guidance of satellite-based navigation systems compared to the currently most used system, the instrument landing system (ILS). We conducted several simulated approaches in a Level D Full Flight Simulator of an Airbus A330-300 to determine if there is a measurable difference in fuel consumption and corresponding CO2emissions. To simulate ILS errors, we implemented an error model into the flight simulator representing real errors obtained from flight inspection. Due to the relatively small errors in guidance based on satellite navigation we used an ideal geometric glide path without errors as reference. Results showed that the smoother guidance alone does not provide significant fuel and emission savings. However, the vertical error of the ILS at the intercept altitude changes the effective glide path angle of the approach leading to potential savings or increased fuel use, depending if the error is positive or negative. Hence, no general statement can be made which system enables fuel savings, but it rather depends on the error characteristics of a specific ILS installation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/211920/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung)
Titel:Smoother Guidance - Less Emissions? GNSS-based Precision Approach Guidance vs. ILS
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Felux, Michaelfelu (at) zhaw.chhttps://orcid.org/0000-0002-8368-4422NICHT SPEZIFIZIERT
Alessio, SchneggNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sophie, JochemsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Valentin, FischerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Manuel, WaltertNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Meyer, OliverOliver.Meyer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0006-7665-8644NICHT SPEZIFIZIERT
Korn, BerndBernd.Korn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3598-8971176457908
Dautermann, ThomasThomas.Dautermann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9469-5613176457909
Datum:1 Oktober 2024
Erschienen in:43rd AIAA DATC/IEEE Digital Avionics Systems Conference, DASC 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
ISSN:2155-7195
ISBN:979-835034961-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:GNSS, GBAS, Simulator, Error Model
Veranstaltungstitel:2024 AIAA DATC/IEEE 43rd Digital Avionics Systems Conference (DASC)
Veranstaltungsort:San Diego, CA, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:29 September 2024
Veranstaltungsende:3 Oktober 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Integrierte Flugführung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Dautermann, Dr. Thomas
Hinterlegt am:23 Jan 2025 11:14
Letzte Änderung:23 Jan 2025 11:14

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