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Technical report of the working group "Research Needs in Teleoperation"

Gasser, Tom Michael und Frey, Alexander und Baumann, Martin und Bengler, Klaus und Berndt-Tolzmann, Sandro und Brettin, Leon Johann und Diermeyer, Frank und Fastenmeier, Wolfgang und Fleischer, Torsten und Flemisch, Frank und Gräcmann, Nicole und Hardes, Tobias und Herzberger, Nicolas und Hesse, Tobias und Huetten, Manuela und Klingler, Florian und Jipp, Meike und Kolarova, Viktoriya und Kühn, Matthias und Maag, Christian und Marx, Torsten und Maurer, Markus und Merkel, Nora und Oehl, Michael und Oubaid, Viktor und Plum, Lena und Riegelhuth, Gerd und Salem, Nayel Fabian und Schrank, Andreas Gottfried und Shi, Elisabeth und Sommer, Christoph und Wasser, Joscha und Wietfeld, Christian (2024) Technical report of the working group "Research Needs in Teleoperation". sonstiger Bericht.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://www.bast.de/DE/Publikationen/Fachveroeffentlichungen/Fahrzeugtechnik/Downloads-Links/TO-en.html

Kurzfassung

Today, both in-vehicle human drivers and automated driving systems (ADS) can be in charge of driving the vehicle. In addition, in the near future, it will be possible to drive a vehicle equipped with Level 4 or Level 5 ADS from a remote position, or to provide information to such a vehicle from a remote position. This new form of vehicle motion control is known as teleoperation. In 2021, Germany has introduced the possibility to provide in- formation to a Level 4 or Level 5 ADS-equipped vehicle: According to the German Road Traffic Act (StVG), this so-called remote assistance is performed by the technical supervisor within the meaning of §1d (3) StVG. At the time of writing this report, the direct influence on the execution of vehicle motion control, i.e. remote driving, is not legally regulated yet, and has only been possible in the context of individually authorised test drives in public road traffic. Remote driving covers a wide range of potentially possible future use cases: Examples are the distribution of car-sharing vehicles in public place via remote driving, or transporting goods via remote driving as "hub-to-hub" transport, and much more. It is also conceivable that remote driving adds value to Level 4 or Level 5 ADS-equipped vehicles when they are provided with remote driving to drive through complex trip sections that the ADS cannot handle yet. This technical report formulates open research questions relevant to remote assistance and remote driving. For a socially accepted, safe introduction of this new form of vehicle motion control, the functionally reliable design of the vehicle technology is essential. Furthermore, it is crucial that the respective task that is to be performed remotely, can be well performed by a person from a distance, and that this person has appropriate skills and fitness to drive for the tasks to be performed. The connection via communication technology between the vehicle and the workstation is a constitutive component of teleoperation, and as such, is also focus of this report. This results in five focus areas into which this report is divided.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/211855/
Dokumentart:Berichtsreihe (sonstiger Bericht)
Zusätzliche Informationen:German version: https://elib.dlr.de/203468/
Titel:Technical report of the working group "Research Needs in Teleoperation"
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gasser, Tom MichaelBAStNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Frey, AlexanderBAStNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Baumann, MartinUniversität UlmNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bengler, KlausTechnische Univesität München, Institute of ErgonomicsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Berndt-Tolzmann, SandroBAStNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brettin, Leon JohannTU Braunschweig, Institut für RegelungstechnikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Diermeyer, FrankTU MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fastenmeier, WolfgangPsychologische Hochschule Berlin, Professur für Arbeitspsy- chologie und Psychologie des VerkehrswesenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fleischer, Torstentorsten.fleischer (at) kit.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Flemisch, FrankFraunhofer FKIENICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gräcmann, NicoleBAStNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hardes, TobiasSoftware Innovation Campus Paderborn / TU DresdenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Herzberger, NicolasFraunhofer FKIENICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hesse, TobiasTobias.Hesse (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2346-2035NICHT SPEZIFIZIERT
Huetten, ManuelaBerliner VerkehrsbetriebeNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klingler, FlorianTU Ilmenau, Fakultät Informatik und AutomatisierungNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jipp, MeikeMeike.Jipp (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kolarova, ViktoriyaViktoriya.Kolarova (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kühn, MatthiasUnfallforschung der Versicherer, Gesamtverband der Deutschen VersicherungswirtschaftNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Maag, ChristianWürzburger Institut für Verkehrswissenschaften GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Marx, TorstenBAStNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Maurer, MarkusTU Braunschweig, Institut für RegelungstechnikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Merkel, NoraWürzburger Institut für Verkehrswissenschaften GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Oehl, MichaelMichael.Oehl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0871-2286NICHT SPEZIFIZIERT
Oubaid, ViktorViktor.Oubaid (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Plum, LenaBAStNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Riegelhuth, GerdAutobahn GmbH des BundesNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Salem, Nayel FabianTU Braunschweig, Institut für RegelungstechnikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schrank, Andreas GottfriedAndreas.Schrank (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8352-1052NICHT SPEZIFIZIERT
Shi, ElisabethBAStNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sommer, ChristophTU Dresden, Chair of Networked Systems ModelingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wasser, JoschaFraunhofer FKIENICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wietfeld, ChristianTechnische Universität DortmundNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:25 Juni 2024
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Teleoperation, automated driving, human-machine interaction
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - KoKoVI - Koordinierter kooperativer Verkehr mit verteilter, lernender Intelligenz
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Kooperative Systeme, BS
Hinterlegt von: Schrank, Andreas Gottfried
Hinterlegt am:14 Jan 2025 12:39
Letzte Änderung:14 Jan 2025 12:39

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