elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Barrierefreiheit | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Scattering Point Estimation in UWB Systems Using a Grid-Based Filter

de Ponte Müller, Fabian und Schmidhammer, Martin und Rashdan, Ibrahim (2025) Scattering Point Estimation in UWB Systems Using a Grid-Based Filter. In: 2025 IEEE 101st Vehicular Technology Conference: VTC2025-Spring. 2025 IEEE 101st Vehicular Technology Conference: VTC2025-Spring, 2025-06-17 - 2025-06-20, Oslo, Norway.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The localization of Vulnerable Road Users (VRUs) in traffic environments is critical for ensuring safety, particularly for passive users who are not equipped with communication devices. Multipath-enhanced Device-Free Localization (MDFL) has emerged as a promising method for VRU positioning by exploiting multipath components (MPCs). However, MDFL relies on accurate knowledge of the static scattering and reflection points that generate these MPCs, which is often unavailable in dynamic traffic scenarios. In this work, we propose a grid-based filter to estimate the locations of static scattering points online in real traffic environments. Our approach utilizes the amplitudes of MPCs and correlates induced signal attenuations to the positions of tracked objects. We validate the proposed method through simulations, demonstrating that the scattering point locations can be accurately estimated within two minutes, depending on the noise level, the number of tracked objects, and their positional accuracy. Additionally, we validate the approach in real traffic experiments, successfully pinpointing an unknown reflection point, highlighting its practical applicability and robustness.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/211748/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Scattering Point Estimation in UWB Systems Using a Grid-Based Filter
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
de Ponte Müller, FabianFabian.PonteMueller (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2215-2174NICHT SPEZIFIZIERT
Schmidhammer, Martinmartin.schmidhammer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9345-142XNICHT SPEZIFIZIERT
Rashdan, IbrahimIbrahim.Rashdan (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9208-8078NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2025
Erschienen in:2025 IEEE 101st Vehicular Technology Conference: VTC2025-Spring
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:akzeptierter Beitrag
Stichwörter:Device Free Localization, Multipath Enhanced Device Free Localization, Sensing, Ultrawide Band, UWB, V2X, VRU
Veranstaltungstitel:2025 IEEE 101st Vehicular Technology Conference: VTC2025-Spring
Veranstaltungsort:Oslo, Norway
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:17 Juni 2025
Veranstaltungsende:20 Juni 2025
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - KoKoVI - Koordinierter kooperativer Verkehr mit verteilter, lernender Intelligenz, V - ACT4Transformation - Automated and Connected Technologies for Mobility Transformation
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Kommunikation und Navigation > Nachrichtensysteme
Hinterlegt von: de Ponte Müller, Dr. Fabian
Hinterlegt am:19 Mai 2025 16:57
Letzte Änderung:19 Mai 2025 16:57

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
OpenAIRE Validator logo electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.