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Airborne SARS-CoV-2 in aircraft cabins: New inactivation data significantly influences infection risk predictions

Webner, Florian und Shishkin, Andrey und Schmeling, Daniel und Wagner, Claus (2025) Airborne SARS-CoV-2 in aircraft cabins: New inactivation data significantly influences infection risk predictions. CEAS Aeronautical Journal, Seiten 1-6. Springer. doi: 10.1007/s13272-025-00822-5. ISSN 1869-5590.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
1MB

Offizielle URL: https://rdcu.be/ecpv9

Kurzfassung

We predict the SARS-CoV-2 infection risk in aircraft cabins by simulating the aerosol transport with computational fluid dynamics and taking medical parameters into account. A recently presented new measurement technique allows to measure the rapid virus inactivation after exhalation with high temporal resolution. In addition, much higher airborne SARS-CoV-2 inactivation rates than in previous studies were obtained. This raises the question of how the new knowledge of SARS-CoV-2 stability affects the prediction of infection risk. To answer this question, we evaluated 70 Lagrangian particle simulations with an index person sitting in all possible seats in an aircraft cabin. We then estimated the infection risk for the other passengers based on the old and new SARS-CoV-2 stability data. For typical transmission events, we found that the predicted infection risk is reduced by about 50 % for the new stability data at low CO2 (500 ppm). However, elevated ambient CO2 concentrations of 3000 ppm protect the virus from inactivation and increase infection risk by about 50 % compared to low CO2.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/211731/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Airborne SARS-CoV-2 in aircraft cabins: New inactivation data significantly influences infection risk predictions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Webner, Florianflorian.webner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Shishkin, AndreyAndrei.Shishkin (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmeling, DanielDaniel.Schmeling (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2712-9974NICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, Clausclaus.wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:5 März 2025
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/s13272-025-00822-5
Seitenbereich:Seiten 1-6
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTCEASNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:SARS-CoV-2, inactivation, airborne, CO2, infection risk
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HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Schienenverkehr
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DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - RoSto - Rolling Stock
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Hinterlegt von: Webner, Florian
Hinterlegt am:12 Mär 2025 14:17
Letzte Änderung:12 Mär 2025 14:17

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