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Towards Climate Compatible Propulsion

Herbst, Florian (2024) Towards Climate Compatible Propulsion. In: Energie- und Verfahrenstechnisches Kolloquium, Leibniz Universität Hannover, Hannover. Energie- und Verfahrenstechnisches Kolloquium, Leibniz Universität Hannover, 2024-11-26, Hannover, Deutschland.

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Kurzfassung

The talk introduces undergraduate students to the future of aircraft propulsion in the context of three major transformative forces: (1) the goal of achieving climate-neutral aviation by 2050, (2) the ambitious time-to-market objectives derived from this goal, and (3) the need for profitability and affordability of new technologies. We anticipate that propulsion technologies will diversify, but gas turbines will remain the central technology. While introducing climate-compatible energy carriers, such as SAF and hydrogen, is a priority, significant improvements in gas turbine-based propulsion are still necessary. These improvements can be achieved by exploiting the interactions between engine modules and system integration aspects. Rapid product development will be facilitated by unsteady design methods and a collaborative Virtual Engine approach. Combining high-TRL testing with innovative optical measurement techniques will further accelerate technology development.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/210753/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung)
Titel:Towards Climate Compatible Propulsion
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Herbst, FlorianFlorian.Herbst (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0993-4582NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:26 November 2024
Erschienen in:Energie- und Verfahrenstechnisches Kolloquium, Leibniz Universität Hannover, Hannover
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Gas turbines, Compressor, Fan, Combustor, Turbine, Computational Fluid Dynamics, Virtual Engine, Sustainable Aviation Fuel, Hydrogen, Unsteady Interactions
Veranstaltungstitel:Energie- und Verfahrenstechnisches Kolloquium, Leibniz Universität Hannover
Veranstaltungsort:Hannover, Deutschland
Veranstaltungsart:Andere
Veranstaltungsdatum:26 November 2024
Veranstalter :Leibniz Universität Hannover
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration, L - Virtuelles Triebwerk, L - Komponenten und Emissionen
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik
Hinterlegt von: Brücher, Martina
Hinterlegt am:13 Dez 2024 14:16
Letzte Änderung:13 Dez 2024 14:16

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