elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Electrified Aero-Engines – More Electric, Hybrid-Electric and Fully Electrified Architectures

Dias Fernandes, Caio und de Graaf, Stefanie und Link, Antje und Enghardt, Lars (2024) Electrified Aero-Engines – More Electric, Hybrid-Electric and Fully Electrified Architectures. 14th Annual EASN International Conference, 2024-10-08 - 2024-10-11, Thessaloniki, Griechenland.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

A hybrid electrified propulsion system architecture containing a high power battery pack as well as a conventional internal combustion engine and generator is investigated for a medical deployment eVTOL quadcopter concept rotorcraft. A conceptual powertrain integration study focusing on the analytical sizing, parametric CAD modeling, and evaluation of the propulsion system is carried out for varying hybridization factors. Preliminary analytical models are employed to size the battery pack and its thermal management system, with lower complexity power density regression models in order to estimate the weight of additional powertrain components. Parametric CAD models are constructed and coupled to the sizing models to design the rotorcraft fuselage and powertrain components, by means of a graph-based language design software. This approach enables an abstract representation of the design with geometry and behavior in a central model. Finally, an assessment of changes in vehicle mass, inertia, and drag due to different hybridization factors is carried out.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/210729/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Electrified Aero-Engines – More Electric, Hybrid-Electric and Fully Electrified Architectures
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dias Fernandes, Caiocaio.diasfernandes (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
de Graaf, Stefaniestefanie.degraaf (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7236-651XNICHT SPEZIFIZIERT
Link, Antjeantje.link (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3372-9343NICHT SPEZIFIZIERT
Enghardt, LarsLars.Enghardt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Batterieelektrisches Fliegen, thermal management, electrified propulsion
Veranstaltungstitel:14th Annual EASN International Conference
Veranstaltungsort:Thessaloniki, Griechenland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 Oktober 2024
Veranstaltungsende:11 Oktober 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Cottbus
Institute & Einrichtungen:Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe > Architektur des Antriebssystems
Hinterlegt von: Kantor, Kaleena
Hinterlegt am:13 Dez 2024 10:05
Letzte Änderung:13 Dez 2024 10:05

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.