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Cardiopulmonary deconditioning and plasma volume loss are not sufficient to provoke orthostatic hypertension

Hönemann, J. und Möstl, S. und de Boni, L. und Hoffmann, F. und Arz, M. und Berger, L. und Pesta, D. und Heusser, K. und Mulder, E. und Lee, S.M.C. und Macias, B.R. und Tank, J. und Jordan, J. (2024) Cardiopulmonary deconditioning and plasma volume loss are not sufficient to provoke orthostatic hypertension. Hypertension Research, 47 (8), Seiten 2211-2216. Springer Nature. doi: 10.1038/s41440-024-01710-x. ISSN 0916-9636.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
959kB

Offizielle URL: https://doi.org/10.1038/s41440-024-01710-x

Kurzfassung

Orthostatic hypertension, defined by an increase of systolic blood pressure (SBP) of ≥20 mmHg upon standing, harbors an increased cardiovascular risk. We pooled data from two rigorously conducted head-down tilt bedrest studies to test the hypothesis that cardiopulmonary deconditioning and hypovolemia predispose to orthostatic hypertension. With bedrest, peak VO2 decreased by 6 ± 4 mlO2/min/kg (p < 0.0001) and plasma volume by 367 ± 348 ml (p < 0.0001). Supine SBP increased from 127 ± 9 mmHg before to 133 ± 10 mmHg after bedrest (p < 0.0001). In participants with stable hemodynamics following head-up tilt, the incidence of orthostatic hypertension was 2 out of 67 participants before bedrest and 2 out of 57 after bedrest. We conclude that in most healthy persons, cardiovascular deconditioning and volume loss associated with long-term bedrest are not sufficient to cause orthostatic hypertension.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/210351/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Cardiopulmonary deconditioning and plasma volume loss are not sufficient to provoke orthostatic hypertension
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hönemann, J.German Aerospace Center - DLR, Institute of Aerospace Medicine, Linder Hoehe, 51147, Cologne, Germany and Department of Internal Medicine III, Division of Cardiology, Pneumology, Angiology, and Intensive Care, University of Cologne, Cologne, Germany.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Möstl, S.Institute of Aerospace Medicine, German Aerospace Center (DLR), Cologne, Germany; Stefan.moestl (at) dlr.de.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
de Boni, L.laura.deboni (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7785-482XNICHT SPEZIFIZIERT
Hoffmann, F.Institute of Aerospace Medicine, German Aerospace Center (DLR), Cologne, Germany.;Department of Cardiology, Pneumology, and Angiology, Heart Center of the University of Cologne, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Arz, M.Institute of Aerospace Medicine, German Aerospace Center (DLR), Linder Hoehe, Cologne, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Berger, L.Institute of Aerospace Medicine, German Aerospace Center (DLR), Linder Hoehe, Cologne, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pesta, D.Institute of Aerospace Medicine, German Aerospace Center (DLR), Cologne, Germanyhttps://orcid.org/0000-0002-5089-3586NICHT SPEZIFIZIERT
Heusser, K.Institute of Aerospace Medicine, German Aerospace Center, Cologne, Germany; Karsten.Heusser (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2571-5585NICHT SPEZIFIZIERT
Mulder, E.Institute of Aerospace Medicine, German Aerospace Center, Cologne, Germanyhttps://orcid.org/0000-0003-1200-5792NICHT SPEZIFIZIERT
Lee, S.M.C.KBR, Houston, TX, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Macias, B.R.NASA Johnson Space Center, Houston, TX, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tank, J.Cardiovascular Aerospace Medicine Department, Institute of Aerospace Medicine, German Aerospace Center (DLR), Cologne, Germany; Jens.Tank (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5672-1187NICHT SPEZIFIZIERT
Jordan, J.Jens.Jordan (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4518-0706NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:23 Mai 2024
Erschienen in:Hypertension Research
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:47
DOI:10.1038/s41440-024-01710-x
Seitenbereich:Seiten 2211-2216
Verlag:Springer Nature
ISSN:0916-9636
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Bedrest; Deconditioning; Orthostatic hypertension; Sympathetic nervous systems; Weightlessness
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Forschung unter Weltraumbedingungen
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R FR - Forschung unter Weltraumbedingungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - CardioBrain, R - Muskelmechanik und Metabolismus
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin
Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Kardiovaskuläre Luft- und Raumfahrtmedizin
Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Muskel- und Knochenstoffwechsel
Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Zentrale Aufgaben
Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Leitungsbereich ME
Hinterlegt von: Schrage, Larissa
Hinterlegt am:09 Dez 2024 15:13
Letzte Änderung:09 Dez 2024 15:13

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