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Design and Method for an Experimental Setup to evaluate the Heat Transfer in a Watercooled Eddy Current Brake

Köhler, Christoph und Holtmann, Christoph und Rinderknecht, Frank (2024) Design and Method for an Experimental Setup to evaluate the Heat Transfer in a Watercooled Eddy Current Brake. In: 2024 IEEE International Conference on Electrical Systems for Aircraft, Railway, Ship Propulsion and Road Vehicles & International Transportation Electrification Conference (ESARS-ITEC). 7th edition of the International Conference on Electrical Systems for Aircraft, Railway, Ship Propulsion and Road Vehicles (ESARS) and International Transportation Electrification Conference, 2024-11-26 - 2024-11-29, Neapel, Italien. doi: 10.1109/ESARS-ITEC60450.2024.10819774. ISBN 979-8-3503-7390-5.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich bis November 2029
1MB

Offizielle URL: https://ieeexplore.ieee.org/document/10819774

Kurzfassung

In this article the design and the method for an experimental setup to investigate the heat transfer of eddy current brakes with anisotropic structure is presented. In order to determine the heat transfer coefficient, the wall temperature is calculated using the temperature-dependent electrical resistance. The heat is induced by Joule heating. A coupled 3D multiphysics single flow simulation setup is used to investigate the temperature profile along the length. With this method it is possible to design and set up an experiment to investigate the flow boiling heat transfer coefficient in a eddy current brake with anisotropic material structure.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/210221/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Design and Method for an Experimental Setup to evaluate the Heat Transfer in a Watercooled Eddy Current Brake
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Köhler, ChristophChristoph.Koehler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8732-1127177286865
Holtmann, ChristophChristoph.Holtmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1703-7964177286867
Rinderknecht, FrankFrank.Rinderknecht (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0009-9452-1715NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Erschienen in:2024 IEEE International Conference on Electrical Systems for Aircraft, Railway, Ship Propulsion and Road Vehicles & International Transportation Electrification Conference (ESARS-ITEC)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/ESARS-ITEC60450.2024.10819774
ISBN:979-8-3503-7390-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:eddy current brake, Nusselt correlation, thermal limits, CFD, forced convection, mini channel flow, coupled simulation, temperature resistivity, nonconstant heat source, joule heating
Veranstaltungstitel:7th edition of the International Conference on Electrical Systems for Aircraft, Railway, Ship Propulsion and Road Vehicles (ESARS) and International Transportation Electrification Conference
Veranstaltungsort:Neapel, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:26 November 2024
Veranstaltungsende:29 November 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - FFAE - Fahrzeugkonzepte, Fahrzeugstruktur, Antriebsstrang und Energiemanagement
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Alternative Energiewandler
Hinterlegt von: Köhler, Christoph
Hinterlegt am:16 Jan 2025 13:47
Letzte Änderung:04 Feb 2025 08:17

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