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Investigation of different transition models under disturbed inflow over a laminar wing

Sarikaya, Berk und Grabe, Cornelia und Lutz, Thorsten (2024) Investigation of different transition models under disturbed inflow over a laminar wing. In: 24. STAB-DGLR-Symposium 2024, Seiten 178-179. 24. STAB-DGLR-Symposium 2024, 2024-11-13 - 2024-11-14, Regensburg, Deutschland.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
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Offizielle URL: https://www.dlr.de/de/as/aktuelles/veranstaltungen/stab/2024/stab-jahresbericht_2024.pdf

Kurzfassung

Efficiency of propeller-driven aircraft is strongly influenced by the interactions between wing and the propellers. The distributed propulsion concept could be effective in increasing the lift and delaying flow separation. However, the past studies focus on fully turbulent CFD solutions that do not take the local unsteady effects such as interactions between the propeller wake and wing-boundary layer into account. Considering a tractor propeller upstream of an NLF wing, the helical tip vortex and the trailing edge vortices shed by the propeller interact with the boundary layer periodically and boundary layer relaxation phenomenon [1] occurs. Relaxed boundary layers are more resilient to separation, and can delay transition onset. Relaxed boundary layers (also known as calmed region) have slightly elevated levels of shear stress than undisturbed laminar flow, but lower than that of turbulent flow.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/210068/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Investigation of different transition models under disturbed inflow over a laminar wing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Sarikaya, BerkUniversität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grabe, CorneliaCornelia.Grabe (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6028-2757NICHT SPEZIFIZIERT
Lutz, ThorstenUniversität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2024
Erschienen in:24. STAB-DGLR-Symposium 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 178-179
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Laminar-turbulent Transition CFD Distributed Propulsion
Veranstaltungstitel:24. STAB-DGLR-Symposium 2024
Veranstaltungsort:Regensburg, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:13 November 2024
Veranstaltungsende:14 November 2024
Veranstalter :STAB/DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, GO
Hinterlegt von: Grabe, Dr. Cornelia
Hinterlegt am:04 Dez 2024 11:28
Letzte Änderung:04 Dez 2024 11:28

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