elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Comparison of energy sources for an electric powertrain in a tilt-rotor urban air mobility vehicle

Ludowicy, Jonas und Ratei, Patrick und de Graaf, Stefanie (2025) Comparison of energy sources for an electric powertrain in a tilt-rotor urban air mobility vehicle. Engineering Proceedings. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). ISSN 2673-4591. (eingereichter Beitrag)

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Electric vertical take-off and landing vehicles introduce challenges to powertrain design with short but high peak loads while also introducing low load phases over a longer period during wing-borne flight. In this paper three powertrain topologies are analyzed for a tilt-rotor urban air mobility vehicle with an expected entry into service of 2030. The powertrains are studied on the level of preliminary sizing for the design mission of the vehicle. The three powertrain topologies studied and compared are battery only, fuel cell only and a hybrid of the two energy sources. Parameter studies on the gearbox transmission ratio, the design point of the fuel cell system as well as the degree of hybridization were carried out. The combination of fuel cell and battery was found to be most beneficial in terms of weight when the fuel cell is sized for slightly more than cruise power. In flight phases with higher power requirements the batteries would provide the additional boost.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/210038/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Comparison of energy sources for an electric powertrain in a tilt-rotor urban air mobility vehicle
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ludowicy, JonasJonas.Ludowicy (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7471-2524NICHT SPEZIFIZIERT
Ratei, PatrickPatrick.Ratei (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5161-8025NICHT SPEZIFIZIERT
de Graaf, Stefaniestefanie.degraaf (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7236-651XNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2025
Erschienen in:Engineering Proceedings
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
ISSN:2673-4591
Status:eingereichter Beitrag
Stichwörter:Urban air mobility, electric propulsion, hybrid powertrain, VTOL vehicle
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe > Architektur des Antriebssystems
Institut für Systemarchitekturen in der Luftfahrt > Automatisierung, Energie und Sicherheit
Hinterlegt von: Ludowicy, Jonas
Hinterlegt am:12 Dez 2024 09:54
Letzte Änderung:12 Dez 2024 09:54

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.