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High-Fidelity Multidisciplinary Design Trade Study of Short-Medium Range Aircraft with High Aspect-Ratio Wing

Abu-Zurayk, Mohammad und Brezillon, Joel und kautuk, sinha und Ilic, Caslav und conlan-smith, cian und thanissaranon, kittinan und Reimer, Lars (2024) High-Fidelity Multidisciplinary Design Trade Study of Short-Medium Range Aircraft with High Aspect-Ratio Wing. ECCOMAS Conference, 2024-06-03 - 2024-06-07, Lissabon, Portugal.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
13MB

Kurzfassung

Decarbonizing the air transport requires efficient tools that can robustly guide aircraft designers towards improved and fuel-efficient designs. Multidisciplinary design analysis and optimization (MDA/MDO) methods are expected to be key technologies for accelerating the design process and for coming up with less conventional designs, that perform better or can accommodate environment-friendly fuel. Being a promising candidate to face the aforementioned challenges, aircraft configurations with high aspect-ratio wings (HARW) are currently gaining increasing attention at the industry. Such airframe technologies are expected to improve the aircraft efficiency and significantly reduce fuel burn and, therefore, CO2 and NOX emissions. Airframes with HARWs are, however, expected to be highly flexible and, hence, their design requires tighter cooperation among the airframe aerodynamics and structure experts. Here reliable MDA and MDO, based on high-fidelity numerical models, can play a vital role in supporting the disciplinary experts to design efficient aircraft. The target of this study is to explore the design space of the HARW short-medium range aircraft configuration; DLR-F25 , via high-fidelity MDA and MDO chains. After defining the main set of design and trade parameters for the configuration at hand, MDA and MDO tools will be used to perform multidisciplinary trade studies. The set of design and trade parameters investigated here will include outer shape parameters as well as structure design parameters, defining the inner topology of the wing box structure. In addition to the direct benefit of investigating the different trades, the output of such a study will assist the designer in understanding the main design parameters that drive the defined figure of merit.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/209672/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:High-Fidelity Multidisciplinary Design Trade Study of Short-Medium Range Aircraft with High Aspect-Ratio Wing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Abu-Zurayk, MohammadMohammed.Abu-Zurayk (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brezillon, Joeljoel.brezillon (at) airbus.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
kautuk, sinhakautuk.sinha (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8194-9688NICHT SPEZIFIZIERT
Ilic, CaslavCaslav.Ilic (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
conlan-smith, ciancian.conlan-smith (at) airbus.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
thanissaranon, kittinankittinan.thanissaranon (at) airbus.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Reimer, LarsLars.Reimer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:High-aspect-ratio-wing, Trade-Study, MDA
Veranstaltungstitel:ECCOMAS Conference
Veranstaltungsort:Lissabon, Portugal
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 Juni 2024
Veranstaltungsende:7 Juni 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, BS
Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Abu-Zurayk, Mohammad
Hinterlegt am:06 Dez 2024 10:32
Letzte Änderung:06 Dez 2024 10:32

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