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Optimization-Driven Synthetic Data Generation for Surrogate Models with Cross-Domain Application: A Concept Study with Compressor Blade Fillets

Forsthofer, Nicolai und Schmeink, Jens und Siggel, Martin (2024) Optimization-Driven Synthetic Data Generation for Surrogate Models with Cross-Domain Application: A Concept Study with Compressor Blade Fillets. In: AIAA Aviation Forum and ASCEND, 2024. American Institute of Aeronautics and Astronautics. AIAA Aviation Forum and Exposition, 2024-07-29 - 2024-08-02, Las Vegas, USA. doi: 10.2514/6.2024-4303. ISBN 978-162410716-0.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
8MB

Kurzfassung

This study presents a surrogate modeling framework for the dimensioning of compressor blade components demonstrated with an application for the design of compressor blade fillets. The compressor blade, a critical component, demands a highly specialized design approach, where the fillet is of particular interest due to its impact on the part's aerodynamic and structural performance. Our research introduces a fast, robust, and reliable method that employs machine learning techniques to enhance the compressor blade fillet design process. The method extends upon a validated prototype process for compressor blisks, as outlined in previous work. Significant advancements to the prototype are achieved in two primary aspects of this process. First, enhancements to the optimization algorithm. For this task we use a specialized open-source framework for multidisciplinary design, analysis, and optimization to balance the conflicting demands of structural durability and minimizing fillet size. The second major enhancement pertains to the automation of data pipelines, covering the data generation, processing, training and validation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/209426/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Optimization-Driven Synthetic Data Generation for Surrogate Models with Cross-Domain Application: A Concept Study with Compressor Blade Fillets
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Forsthofer, NicolaiNicolai.Forsthofer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0007-0230-2079173629694
Schmeink, JensJens.Schmeink (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8782-4931NICHT SPEZIFIZIERT
Siggel, Martinmartin.siggel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3952-4659NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2024
Erschienen in:AIAA Aviation Forum and ASCEND, 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2024-4303
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics
Name der Reihe:AIAA 2024-4303
ISBN:978-162410716-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Gas Turbine, Jet Engine, Compressor, Fillets, Structural Mechanics, Optimization
Veranstaltungstitel:AIAA Aviation Forum and Exposition
Veranstaltungsort:Las Vegas, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:29 Juli 2024
Veranstaltungsende:2 August 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Bauteilgestaltung und Fertigungstechnologien
Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Hinterlegt von: Forsthofer, Nicolai
Hinterlegt am:12 Dez 2024 13:21
Letzte Änderung:12 Dez 2024 13:21

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