elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Conceptual Design of Electrically-Powered Urban Air Mobility Vehicles for Aeroacoustic Studies

Schade, Stephen und Ludowicy, Jonas und Ratei, Patrick und Hepperle, Martin und Stürmer, Arne und Rossignol, Karl-Stephane und de Graaf, Stefanie und Geyer, Thomas (2024) Conceptual Design of Electrically-Powered Urban Air Mobility Vehicles for Aeroacoustic Studies. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2024, 2024-09-30 - 2024-10-02, Hamburg.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

In order to provide an innovative form of urban air mobility, a new and versatile generation of small, highly automated aircraft is currently in development. This is made feasible by the development of new technologies such as electrified powertrains, vertical take-off and landing capabilities and distributed propulsion systems. The operation of these novel aircraft types will generate a new source of air traffic noise. Especially the noise perception and annoyance caused by these aircraft and their distributed propulsion systems are likely to deviate from those of conventional aircraft and will also depend on psychoacoustic effects. Thus, the noise emission and its subjective perception will be a key factor for the success of urban air mobility vehicles and their acceptance in society. In order to investigate acoustic effects that enable a low-noise aircraft design, a multi-disciplinary approach is applied to develop new aircraft concepts for urban air mobility. This approach includes the conceptual design of two vehicles, one vehicle with tilt-rotors and one with tiltable, ducted fans, the sizing of an electric powertrain, the design and manufacturing of a wingtip rotor as well as the design and manufacturing of the low-speed ducted fans. This paper presents the design of the two vehicle architectures including their electric powertrain as well as the rotor and fan aerodynamic and acoustic performance.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/209356/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Conceptual Design of Electrically-Powered Urban Air Mobility Vehicles for Aeroacoustic Studies
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schade, StephenStephen.Schade (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6381-0284NICHT SPEZIFIZIERT
Ludowicy, JonasJonas.Ludowicy (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7471-2524NICHT SPEZIFIZIERT
Ratei, PatrickPatrick.Ratei (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5161-8025NICHT SPEZIFIZIERT
Hepperle, MartinMartin.Hepperle (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stürmer, ArneArne.Stuermer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5647-1800NICHT SPEZIFIZIERT
Rossignol, Karl-StephaneKarl-Stephane.Rossignol (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
de Graaf, Stefaniestefanie.degraaf (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7236-651XNICHT SPEZIFIZIERT
Geyer, Thomasthomas.geyer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2380-1188NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Urban Air Mobility; Distributed Electric Propulsion; Noise Perception
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2024
Veranstaltungsort:Hamburg
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 September 2024
Veranstaltungsende:2 Oktober 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen
Standort: Berlin-Charlottenburg , Cottbus
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe > Architektur des Antriebssystems
Institut für Systemarchitekturen in der Luftfahrt > Automatisierung, Energie und Sicherheit
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Technische Akustik
Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe > Regelung des Antriebsystems
Hinterlegt von: Geyer, Thomas
Hinterlegt am:02 Dez 2024 14:51
Letzte Änderung:02 Dez 2024 14:51

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.