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Enhanced Computational Performance and Stability & Control Prediction for NATO Military Vehicles

Stradtner, Mario und Drazen, David A. und van Rooij, Michel P.C. (2024) Enhanced Computational Performance and Stability & Control Prediction for NATO Military Vehicles. In: AIAA Aviation Forum and ASCEND, 2024. American Institute of Aeronautics and Astronautics, Inc. AIAA AVIATION FORUM AND ASCEND 2024, 2024-07-29 - 2024-08-02, Las Vegas, NV, USA. doi: 10.2514/6.2024-4064. ISBN 978-162410-716-0.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
8MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2024-4064

Kurzfassung

The NATO Science & Technology Organisation Research Task Group Applied Vehicle Technology (AVT)-351 of the Applied Vehicle Technology panel worked on the development of enhanced numerical methods to efficiently generate comprehensive performance, stability and control data sets at feasible cost for air and sea vehicles based on computational fluid dynamic and experiment data. Currently the use of computational fluid dynamics and experiments for military vehicle design is limited by the tremendous cost and timescales necessary for providing comprehensive data sets. A feasible means to overcome these limitations are reduced-order modeling techniques by making efficient use of a limited amount of highly accurate experimental and computational data points. Reduced-order models that are capable of time-dependent maneuver prediction and data set population are investigated and applied on four different air and sea vehicle use cases. This paper presents a summary of the research task group, use cases, methods and results of various reduced-order models and provides an extension to a previously published introduction to this research task group.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/208974/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Enhanced Computational Performance and Stability & Control Prediction for NATO Military Vehicles
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Stradtner, MarioMario.Stradtner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8038-9420NICHT SPEZIFIZIERT
Drazen, David A.Naval Surface Warfare Center - Caderock DivisionNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
van Rooij, Michel P.C.Royal Netherlands Aerospace CentreNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:29 Juli 2024
Erschienen in:AIAA Aviation Forum and ASCEND, 2024
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2024-4064
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics, Inc
ISBN:978-162410-716-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Model Order Reduction, Aerodynamic Performance, Aerodynamic Characteristics, Computational Fluid Dynamics
Veranstaltungstitel:AIAA AVIATION FORUM AND ASCEND 2024
Veranstaltungsort:Las Vegas, NV, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:29 Juli 2024
Veranstaltungsende:2 August 2024
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics, Inc.
HGF - Forschungsbereich:keine Zuordnung
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L DT - Verteidigungstechnologie
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L -  Wirkung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, BS
Hinterlegt von: Stradtner, Mario
Hinterlegt am:04 Dez 2024 11:02
Letzte Änderung:04 Dez 2024 11:02

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