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Performance Assessment of an Engine-Integrated Closed-Air Cooling Thermal Management System in a Next Generation Fighter Configuration

Matuschek, Tomasz und Häßy, Jannik und Schmelcher, Marc und Görtz, Alexander (2024) Performance Assessment of an Engine-Integrated Closed-Air Cooling Thermal Management System in a Next Generation Fighter Configuration. In: 34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2024. ICAS 2024, 2024-09-09 - 2024-09-14, Florenz, Italien. ISSN 2958-4647.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
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Offizielle URL: https://www.icas.org/ICAS_ARCHIVE/ICAS2024/data/papers/ICAS2024_0622_paper.pdf

Kurzfassung

The increasing integration of high-performance electronics into supersonic aircraft introduces a significant thermal challenge for aviation engineers. Future fighter aircraft are expected to manage heat in the megawatt range. This necessitates the implementation of an efficient thermal management system (TMS) capable of intelligent heat dissipation through the utilization of multiple heat sinks. This paper investigates an engine-integrated TMS that utilizes engine airflow for heat dissipation. A closed-air reverse Brayton cycle is analyzed where heat is transferred from a coolant to the engine bypass flow. However, the operation of such a refrigeration cycle affects engine performance. For instance, it requires additional power from the engine, and the increased system mass necessitates a higher thrust demand. This study aims to analyze the trade-offs between cooling capacity and engine performance through an off-design analysis of a fighter configuration developed at the German Aerospace Center (DLR). By presenting the study results, the aim is to elucidate the interrelations, benefits, and disadvantages, providing a comprehensive understanding of an engine-integrated closed-air cooling TMS. The knowledge gained can be used in future studies to conduct architectural assessments and further enhance the efficiency and potential of engine TMS solutions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/208767/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Performance Assessment of an Engine-Integrated Closed-Air Cooling Thermal Management System in a Next Generation Fighter Configuration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Matuschek, TomaszTomasz.Matuschek (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Häßy, JannikJannik.Haessy (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmelcher, MarcMarc.Schmelcher (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0009-7659-5358173492966
Görtz, AlexanderAlexander.Goertz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2024
Erschienen in:34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
ISSN:2958-4647
Status:veröffentlicht
Stichwörter:thermal management system, engine performance, thermodynamics, refrigeration cycle
Veranstaltungstitel:ICAS 2024
Veranstaltungsort:Florenz, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 September 2024
Veranstaltungsende:14 September 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Hinterlegt von: Matuschek, Tomasz
Hinterlegt am:10 Dez 2024 19:39
Letzte Änderung:10 Dez 2024 19:43

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