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Investigation of the effects of boundary layer ingestion engine integration on aircraft thrust requirement

Vinz, Andreas und Raichle, Axel (2024) Investigation of the effects of boundary layer ingestion engine integration on aircraft thrust requirement. CEAS Aeronautical Journal, 15, Seiten 1235-1250. Springer. doi: 10.1007/s13272-024-00722-0. ISSN 1869-5582.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s13272-024-00722-0

Kurzfassung

In order to further the understanding of boundary layer ingestion (BLI) engine integration concepts the DLR project AGATA³S aimed at modelling and evaluating the inhomogeneous inflow into turbofans positioned on either side of the rear fuselage. Besides investigating increased flow-induced blade vibrations as well as the excitation of additional noise sources, a focus within AGATA³S was the assessment of BLI on overall aircraft performance. The present paper discusses the results of a parameter study carried out on the DLR TuLam aircraft in which a UHBR engine was embedded into the rear fuselage to varying degrees in order to understand the relationship between degree of embedding and total aircraft thrust requirement. The TuLam underwing-mounted engine configuration was used as a reference. The performance data as well as the phenomenological effects of BLI engine integration are assessed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/208689/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Investigation of the effects of boundary layer ingestion engine integration on aircraft thrust requirement
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Vinz, AndreasAndreas.Vinz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Raichle, AxelAxel.Raichle (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7076-5680173078794
Datum:16 April 2024
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:15
DOI:10.1007/s13272-024-00722-0
Seitenbereich:Seiten 1235-1250
Verlag:Springer
ISSN:1869-5582
Status:veröffentlicht
Stichwörter:CFD, Aerodynamics, Boundary Layer Ingestion, Propulsion Integration
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, BS
Hinterlegt von: Delfs, Cornelia
Hinterlegt am:04 Dez 2024 10:25
Letzte Änderung:10 Dez 2024 11:20

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