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Systematic Tailplane Design for an Aircraft Family Concept

Garmilla Manzano, Angel und Fritzsche, Felix und Silberhorn, Daniel und Asaro, Salvatore und Vos, Roelof (2024) Systematic Tailplane Design for an Aircraft Family Concept. Masterarbeit, Delft University of Technology.

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Offizielle URL: https://repository.tudelft.nl/record/uuid:83ec285e-3b9b-4784-aa7c-ed116439187d

Kurzfassung

Liquid Hydrogen (LH2) appears as one of the leading solutions for sustainable aviation, with rear-fuselage tanks being one of the preferred options for fuel integration in conventional tube & wing designs. Studies have already identified some limitations of these concepts concerning the larger horizontal tailplane required. However, no studies so far considered the industry approach of sharing a single tailplane in an aircraft family for this type of aircraft. The thesis draws some first guidelines for the design of LH2 aircraft families with rear tanks, with a special focus on the performance penalties due to tailplane commonality and its comparison to conventional designs. For this purpose, a methodology has been developed that systematically sizes the tailplane of an aircraft considering potential family members already in the preliminary design stage. The results revealed that lower performance penalty due to tailplane commonality can be expected for an LH2 family compared to kerosene powered designs.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/208678/
Dokumentart:Hochschulschrift (Masterarbeit)
Titel:Systematic Tailplane Design for an Aircraft Family Concept
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Garmilla Manzano, Angelangel.garmillamanzano (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fritzsche, Felixfelix.fritzsche (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Silberhorn, DanielDaniel.Silberhorn (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Asaro, SalvatoreDelft University of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vos, RoelofDelft University of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2024
Erschienen in:TU Delft repository
Open Access:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Conceptual aircraft design, family concept, liquid hydrogen aircraft, tail design, tailplane design
Institution:Delft University of Technology
Abteilung:Faculty of Aerospace Engineering
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemarchitekturen in der Luftfahrt
Hinterlegt von: Garmilla Manzano, Angel
Hinterlegt am:18 Nov 2024 14:12
Letzte Änderung:18 Nov 2024 14:12

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