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A Safety-Adapted Loss for Pedestrian Detection in Autonomous Driving

Lyssenko, Maria und Pimplikar, Piyush und Bieshaar, Maarten und Nozarian, Farzad und Triebel, Rudolph (2024) A Safety-Adapted Loss for Pedestrian Detection in Autonomous Driving. In: 2024 IEEE International Conference on Robotics and Automation, ICRA 2024, Seiten 4428-4434. IEEE. 2024 IEEE International Conference on Robotics and Automation (ICRA), 2024-05-13, Yokohama, Japan. doi: 10.1109/ICRA57147.2024.10610038. ISBN 9798350384574. ISSN 1050-4729.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://ieeexplore.ieee.org/document/10610038

Kurzfassung

In safety-critical domains like autonomous driving (AD), errors by the object detector may endanger pedestrians and other vulnerable road users (VRU). As raw evaluation metrics are not an adequate safety indicator, recent works leverage domain knowledge to identify safety-relevant VRU, and to back-annotate the criticality of the interaction to the object detector. However, those approaches do not consider the safety factor in the deep neural network (DNN) training process. Thus, state-of-the-art DNN penalize all misdetections equally irrespective of their importance for the safe driving task. Hence, to mitigate the occurrence of safety-critical failure cases like false negatives, a safety-aware training strategy is needed to enhance the detection performance for critical pedestrians. In this paper, we propose a novel, safety-adapted loss variation that leverages the estimated per-pedestrian criticality during training. Therefore, we exploit the reachable set-based time-to-collision (TTC RSB ) metric from the motion domain along with distance information to account for the worst-case threat. Our evaluation results using RetinaNet and FCOS on the nuScenes dataset demonstrate that training the models with our safety-adapted loss function mitigates the misdetection of safety-critical pedestrians with robust performance for the general case, i.e., safety-irrelevant pedestrians.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/208583/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:A Safety-Adapted Loss for Pedestrian Detection in Autonomous Driving
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lyssenko, Mariamaria.lyssenko (at) de.bosch.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pimplikar, PiyushNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bieshaar, Maartenmaarten.bieshaar (at) de.bosch.comhttps://orcid.org/0000-0002-6471-6062NICHT SPEZIFIZIERT
Nozarian, FarzadNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Triebel, RudolphRudolph.Triebel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7975-036XNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:8 August 2024
Erschienen in:2024 IEEE International Conference on Robotics and Automation, ICRA 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/ICRA57147.2024.10610038
Seitenbereich:Seiten 4428-4434
Verlag:IEEE
ISSN:1050-4729
ISBN:9798350384574
Status:veröffentlicht
Stichwörter:autonomous driving
Veranstaltungstitel:2024 IEEE International Conference on Robotics and Automation (ICRA)
Veranstaltungsort:Yokohama, Japan
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:13 Mai 2024
Veranstalter :IEEE
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Robotik
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RO - Robotik
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Multisensorielle Weltmodellierung (RM) [RO]
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Robotik und Mechatronik (ab 2013)
Hinterlegt von: Strobl, Dr.-Ing. Klaus H.
Hinterlegt am:14 Nov 2024 11:47
Letzte Änderung:14 Nov 2024 11:47

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