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DIGITAL TRANSFORMATION IN AVIATION: AN END TO END DIGITAL TWIN APPROACH FOR AIRCRAFT ENGINE MAINTENANCE EXPLORATION OF CHALLENGES AND SOLUTIONS

Reitenbach, Stanislaus und Ebel, Paul-Benjamin und Grunwitz, Clemens und Siggel, Martin und Pahs, Andreas (2024) DIGITAL TRANSFORMATION IN AVIATION: AN END TO END DIGITAL TWIN APPROACH FOR AIRCRAFT ENGINE MAINTENANCE EXPLORATION OF CHALLENGES AND SOLUTIONS. In: GPPS Chania24. Global Power and Propulsion Society (GPPS) Chania24, 2024-09-04 - 2024-09-06, Chania, Griechenland.

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Kurzfassung

Proceedings available online https://gpps.global/gpps-chania24-proceedings/ - The development and application of digital twins in aircraft engine maintenance represents a paradigm shift towards more efficient, accurate and predictive maintenance strategies. This study introduces an end-to-end process using a turbine blade as a case study to demonstrate the potential of digital twin technology in maintenance practice. High-resolution cameras are used in a generic environment to digitally capture the geometries of turbine blades to simulate the conditions of shop visits. These blades, taken from a test rig, have geometries that include manufacturing faults, providing a viable basis for the digitalization process. The resulting models are used for Computational Fluid Dynamics (CFD) as well as Computational Structural Mechanics (CSM) simulations. By comparing the captured geometries with optimal design models, the methodology enables the precise identification of deviations. Additional integration of CFD simulations into the 0-D thermodynamic analysis, allowing the aerodynamic effects of blade degradation and damage to be evaluated in the context of overall engine operation. The research identifies critical bottlenecks, particularly in the conversion of the captured geometries into CAD models and their integration into CFD and CSM analysis, and investigates solutions to these challenges.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/208323/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:DIGITAL TRANSFORMATION IN AVIATION: AN END TO END DIGITAL TWIN APPROACH FOR AIRCRAFT ENGINE MAINTENANCE EXPLORATION OF CHALLENGES AND SOLUTIONS
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Reitenbach, StanislausStanislaus.Reitenbach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ebel, Paul-Benjaminpaul.ebel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7112-7653NICHT SPEZIFIZIERT
Grunwitz, ClemensClemens.Grunwitz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4157-7415NICHT SPEZIFIZIERT
Siggel, Martinmartin.siggel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3952-4659NICHT SPEZIFIZIERT
Pahs, AndreasAndreas.Pahs (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2024
Erschienen in:GPPS Chania24
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Digital Twin, Virtual Engine, Maintenance, Engine
Veranstaltungstitel:Global Power and Propulsion Society (GPPS) Chania24
Veranstaltungsort:Chania, Griechenland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:4 September 2024
Veranstaltungsende:6 September 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Bauteilgestaltung und Fertigungstechnologien
Institut für Antriebstechnik > Turbine
Hinterlegt von: Reitenbach, Stanislaus
Hinterlegt am:12 Dez 2024 12:32
Letzte Änderung:12 Dez 2024 18:36

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