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Conceptual Aircraft Design of a Research Baseline with Direct Liquid Hydrogen Combustion

Kotzem, Michael Alexander und Wöhler, Sebastian und Burschyk, Tim und Hesse, Christian und Hellbrück, Sven und Zill, Thomas (2024) Conceptual Aircraft Design of a Research Baseline with Direct Liquid Hydrogen Combustion. In: 34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2024. 34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2024, 2024-09-09 - 2024-09-13, Florence, Italy. ISSN 2958-4647.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
3MB

Offizielle URL: https://www.icas.org/ICAS_ARCHIVE/ICAS2024/data/papers/ICAS2024_0503_paper.pdf

Kurzfassung

In order to reduce the climate impact of aviation, it is essential to explore alternative energy carriers and revolutionary technologies. To fully evaluate the potential of these technologies, it is necessary to establish a research baseline that considers the evolutionary and realistic advances in technology development. This paper addresses the conceptual design of a short-medium range aircraft with direct liquid hydrogen combustion and an anticipated technology scenario in 2035. The associated aircraft design studies are conducted with an iterative, multidisciplinary and multifidelity aircraft design process, which takes a holistic view of the aircraft and includes a sub-workflow for the sizing of the liquid hydrogen tanks and systems. The final design of the research baseline is based on the results of the aircraft design studies, which primarily focus on the integration of the liquid hydrogen tanks and systems. Local sensitivity studies are conducted to assess for potential uncertainties of the LH2 tanks and systems integration. In the final step, the feasibility of the liquid hydrogen research baseline is demonstrated and its performance compared to the kerosene reference aircraft and a sustainable aviation fuel aircraft for 2035.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/208298/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Conceptual Aircraft Design of a Research Baseline with Direct Liquid Hydrogen Combustion
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kotzem, Michael Alexandermichael.kotzem (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wöhler, SebastianSebastian.Woehler (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Burschyk, TimTim.Burschyk (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hesse, ChristianChristian.Hesse (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9456-5277NICHT SPEZIFIZIERT
Hellbrück, Svensven.hellbrueck (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0007-4174-9375173233154
Zill, ThomasThomas.Zill (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2024
Erschienen in:34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
ISSN:2958-4647
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Conceptual Aircraft Design, Overall Aircraft Design, Liquid Hydrogen Aircraft, Short-Medium Range Aircraft
Veranstaltungstitel:34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2024
Veranstaltungsort:Florence, Italy
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 September 2024
Veranstaltungsende:13 September 2024
Veranstalter :International Council of the Aeronautical Sciences
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemarchitekturen in der Luftfahrt
Hinterlegt von: Kotzem, Michael Alexander
Hinterlegt am:06 Dez 2024 08:03
Letzte Änderung:10 Dez 2024 16:44

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