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On the Development of an Efficient Sliding Mesh Interface for the Harmonic Balance Method, Part II: Effects of Casing Treatments on the Aerodynamic Damping of a Compressor Blade

Hartmann, Maximilian und Schlüß, Daniel und Geiser, Georg und Schwarzenthal, Felix und Ashcroft, Graham und Herbst, Florian (2024) On the Development of an Efficient Sliding Mesh Interface for the Harmonic Balance Method, Part II: Effects of Casing Treatments on the Aerodynamic Damping of a Compressor Blade. In: 69th ASME Turbo Expo 2024: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2024. ASME Turbo Expo 2024: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, 2024-06-24 - 2024-06-28, London, Großbritannien. doi: 10.1115/GT2024-127237. ISBN 978-079188807-0.

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2MB

Kurzfassung

In order to enable the Harmonic Balance (HB) method for efficiently capturing the non-linear effects of complicated configurations such as casing treatments, we introduce an algorithm for the coupling of non-conforming mesh topologies across domain boundaries in a series of two papers. In this second paper, we demonstrate the novel sliding mesh method’s relevance for the design of modern transonic compressor rotors with casing treatments. In order to allow for a flutter assessment of the rotor with the flow solver TRACE a specific mesh topology for the frequency domain approach to connect stationary cavities with the moving rotor domain is introduced. It shows no significant impact on the flow characteristics of interest. HB results are successfully verified by means of time domain simulations (TD) with respect to average flow quantities and unsteady flow characteristics. Both methods clearly illustrate that a casing treatment not only affects the average flow field but also significantly changes the unsteady flow viz. the aerodynamic damping of the rotor. By providing the same prediction quality for more than one order of magnitude less computational resources than the TD approach the novel method enables an efficient industrial design process for such configurations with HB.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/208253/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:On the Development of an Efficient Sliding Mesh Interface for the Harmonic Balance Method, Part II: Effects of Casing Treatments on the Aerodynamic Damping of a Compressor Blade
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hartmann, MaximilianMTU Aero Engines AGNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schlüß, DanielMTU Aero Engines AGhttps://orcid.org/0000-0001-7559-2264NICHT SPEZIFIZIERT
Geiser, GeorgGeorg.Geiser (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0989-9676NICHT SPEZIFIZIERT
Schwarzenthal, FelixFelix.Bayer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ashcroft, GrahamGraham.Ashcroft (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Herbst, FlorianFlorian.Herbst (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:28 August 2024
Erschienen in:69th ASME Turbo Expo 2024: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1115/GT2024-127237
ISBN:978-079188807-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Transonic compressor, Harmonic Balance, Casing Treatments, aeroelasticity, flutter
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2024: Turbomachinery Technical Conference and Exposition
Veranstaltungsort:London, Großbritannien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:24 Juni 2024
Veranstaltungsende:28 Juni 2024
Veranstalter :The American Society of Mechanical Engineers
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HGF - Programm:Luftfahrt
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DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Hinterlegt von: Geiser, Dr. Georg
Hinterlegt am:11 Nov 2024 08:35
Letzte Änderung:11 Nov 2024 08:35

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