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High-Fidelity Simulation for Identification of Steady and Dynamic Transport Aircraft Derivatives

Ritter, Markus Raimund und Reimer, Lars (2024) High-Fidelity Simulation for Identification of Steady and Dynamic Transport Aircraft Derivatives. In: Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design 155 Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 155. Springer. Seiten 21-40. doi: 10.1007/978-3-031-69425-7. ISBN 978-3-031-69427-1.

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Offizielle URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-69425-7

Kurzfassung

This work describes an approach to identify flight mechanic characteristics of a flexible jet transport aircraft based on high fidelity aerodynamics. A parameter identification process uses time histories of a multidisciplinary flight dynamics simulation including rigid body and elastic degrees of freedom together with the time dependent control surface inputs to estimate steady and dynamic derivatives. The focus is on the identification of the longitudinal parameters of the aircraft for which the elevator and the horizontal tail plane are deflected with wavelet-based inputs of selected frequencies and amplitudes. The total flight time is in the order of a few seconds only, appropriate modification of the inertia properties of the aircraft further reduces the computational costs. The approach for the multidisciplinary flight dynamics simulations are described in detail, including the methods for the high fidelity, CFD-based aerodynamics, the flight mechanics, and the structural dynamics. The test case is a narrow-body jet airliner for which the simulation models and the results of two flight dynamics simulations for system identification as well as a gust load alleviation scenario are presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/207852/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:High-Fidelity Simulation for Identification of Steady and Dynamic Transport Aircraft Derivatives
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ritter, Markus RaimundMarkus.Ritter (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3828-0397NICHT SPEZIFIZIERT
Reimer, LarsLars.Reimer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2024
Erschienen in:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design 155
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:155
DOI:10.1007/978-3-031-69425-7
Seitenbereich:Seiten 21-40
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Heinrich, RalfRalf.Heinrich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISBN:978-3-031-69427-1
Status:veröffentlicht
Stichwörter:CFD, Numerical aeroelasticity, Numerical flight dynamics, Virtual flight testing, Simulation by certification, DLR-ATRA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, BS
Hinterlegt von: Ritter, Markus Raimund
Hinterlegt am:29 Okt 2024 15:38
Letzte Änderung:04 Nov 2024 08:15

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