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Ein Modell für Triebwerksvibrationen zur Abschätzung von Lasten in der Pylon-Flügel-Schnittstelle

Zettel, Sebastian Florens und Böswald, Marc und Dewald, Ray Donald und Winter, René (2024) Ein Modell für Triebwerksvibrationen zur Abschätzung von Lasten in der Pylon-Flügel-Schnittstelle. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2024, 2024-09-30 - 2024-10-02, Hamburg, Deutschland.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich bis Oktober 2025
2MB

Kurzfassung

The DLR project INTONATE aims to develop a digital process for the assessment of cabin noise within future aircraft concepts during the early design stages. One important part of the process chain is the detailed characterization of vibration sources, which excite the aircraft structure, thus causing noise within the cabin. Besides the turbulent boundary layer, the jet-engines are one of the most prominent vibration sources on an aircraft. While there are state-of-the-art methods to calculate the acoustic emissions of jet-engines during relevant flight conditions, i.e. take-off, cruise and landing, this is not the case for operational vibrations of the jet-engines. So far mainly models for vibrations originating from blade-off events and the respective worst-case vibration loads or bearing mechanics can be found in the literature. This publication focuses on the development of a model for operational vibrations of jet-engines based on permissible unbalance forces. This model allows to calculate a set of forces in the pylon-wing interface which can be utilized as excitation for numerical models and experiments alike. The estimation of jet-engine vibration loads will increase the realism of excitation signals compared to simple random excitation signals for numerical and experimental application.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/207813/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Ein Modell für Triebwerksvibrationen zur Abschätzung von Lasten in der Pylon-Flügel-Schnittstelle
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Zettel, Sebastian FlorensSebastian.Zettel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0001-0471-6327NICHT SPEZIFIZIERT
Böswald, MarcMarc.Boeswald (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8260-8623NICHT SPEZIFIZIERT
Dewald, Ray DonaldRay.Dewald (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0004-2267-4521NICHT SPEZIFIZIERT
Winter, RenéRene.Winter (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2115-4001NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Engine vibration, realistic excitation, aircraft structure
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2024
Veranstaltungsort:Hamburg, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 September 2024
Veranstaltungsende:2 Oktober 2024
Veranstalter :DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Strukturdynamik und Systemidentifikation
Hinterlegt von: Zettel, Sebastian Florens
Hinterlegt am:28 Okt 2024 16:57
Letzte Änderung:14 Nov 2024 10:29

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