elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Skin-friction from temperature and velocity data around a wall-mounted cube

Miozzi, Massimo und Schröder, Andreas und Schanz, Daniel und Willert, Christian E. und Klein, Christian und Lemarechal, Jonathan (2024) Skin-friction from temperature and velocity data around a wall-mounted cube. Experiments in Fluids, 65 (10), Seiten 1-26. Springer Nature. doi: 10.1007/s00348-024-03881-2. ISSN 0723-4864.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
11MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s00348-024-03881-2

Kurzfassung

This paper reports an algorithm for measuring the time-averaged skin friction vector field starting from time-resolved temperature maps, acquired by a functional coating of Temperature Sensitive Paint (TSP). The algorithm is applied to a large area around a wall-mounted cube, immersed in the turbulent boundary layer over a flat plate. The method adopts a relaxed version of the Taylor Hypothesis operating on time-resolved maps of temperature fluctuations T' measured on the slightly warmer bounding surface. The procedure extracts UT(X), the celerity of displacement of T', as the best approximation of the forecasting provided by the frozen turbulence assumption near the wall, where its rigorous application is inappropriate. The skin friction estimation is based on the hypothesis of a linear relationship between U_T (X) and U_U(X), chained to the one between U_U(X) and U_{tau}(X). We assess the outcomes of the proposed algorithm against those derived by the 2D and 3D Lagrangian particle tracking (LPT) methodology ’Shake-The-Box’ (STB), whose advent has made available high-quality near-wall flow field information. Furthermore, data from high-density 2D time-resolved LPT allows exploring the suitability of the linear relationships chain between U_T(X) and U_{tau}(X) in the proposed context.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/207709/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:article number 156
Titel:Skin-friction from temperature and velocity data around a wall-mounted cube
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Miozzi, Massimomassimo.miozzi (at) cnr.ithttps://orcid.org/0000-0002-6733-078XNICHT SPEZIFIZIERT
Schröder, Andreasandreas.schröder (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6971-9262171436886
Schanz, Danieldaniel.schanz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1400-4224NICHT SPEZIFIZIERT
Willert, Christian E.chris.willert (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1668-0181NICHT SPEZIFIZIERT
Klein, Christianchristian.klein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7592-6922171436887
Lemarechal, Jonathanjonathan.lemarechal (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3333-2664NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:15 Oktober 2024
Erschienen in:Experiments in Fluids
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:65
DOI:10.1007/s00348-024-03881-2
Seitenbereich:Seiten 1-26
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTSpringer Link NatureNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Nature
ISSN:0723-4864
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Temperature-Sensitive Paint, TSP, Shake-The-Box, STB, skin friction measurement, square roughness element, turbulent boundary layer, wall shear stress
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen , Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Institut für Antriebstechnik > Triebwerksmesstechnik
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:11 Nov 2024 16:59
Letzte Änderung:02 Dez 2024 16:10

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.