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On the water enhanced turbofan concept: Part A - Thermodynamics and overall engine design

Görtz, Alexander und Häßy, Jannik und Nickl, Markus und Lessis, Alexandros und Schmelcher, Marc und El-Soueidan, Mahmoud (2024) On the water enhanced turbofan concept: Part A - Thermodynamics and overall engine design. In: 34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2024. ICAS 2024, 2024-09-09 - 2024-09-13, Florenz, Italien. ISSN 2958-4647.

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Kurzfassung

Aviation is responsible for a growing portion of global greenhouse gas emissions contributing to climate change. The Water-Enhanced Turbofan (WET) is a promising concept for reducing the climate impact of aviation in terms of CO2 and Non-CO2 effects. The innovative thermodynamic cycle with a quasi-closed water circuit increases overall efficiency and reduces emissions. However, the Water-Enhanced Turbofan offers a new range of design parameters for the propulsion system. The influence of important cycle parameters such as temperature, pressure and water to air ratio is assessed in this work. Special focus is set on the impact on the WET specific components for the water circuit introduction. Finally, the influence of these changes is evaluated not only at engine level, but also on overall mission fuel burn

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/207369/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:On the water enhanced turbofan concept: Part A - Thermodynamics and overall engine design
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Görtz, AlexanderAlexander.Goertz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Häßy, JannikJannik.Haessy (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nickl, MarkusBauhaus Luftfahrt e.V.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lessis, AlexandrosBauhaus Luftfahrt e.V.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmelcher, MarcMarc.Schmelcher (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0009-7659-5358173488683
El-Soueidan, MahmoudMahmoud.El-Soueidan (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Erschienen in:34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
ISSN:2958-4647
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Propulsion, Aero Engine, Engine Performance, Water-Enhanced Turbofan
Veranstaltungstitel:ICAS 2024
Veranstaltungsort:Florenz, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 September 2024
Veranstaltungsende:13 September 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Hinterlegt von: Görtz, Alexander
Hinterlegt am:10 Dez 2024 18:30
Letzte Änderung:10 Dez 2024 18:30

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