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Adaptive Wind Field Estimation Using an Empirical Bayesian Approach

Kiehn, Daniel und Schultz, Julius und Fezans, Nicolas und Römer, Ulrich (2024) Adaptive Wind Field Estimation Using an Empirical Bayesian Approach. Journal of Guidance, Control, and Dynamics, 47 (11), Seiten 2386-2396. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.G008217. ISSN 1533-3884.

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Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/1.G008217

Kurzfassung

In lidar-based gust load alleviation, the wind profile ahead of the aircraft cannot be measured directly, but has to be reconstructed (estimated) based on the acquired line-of-sight measurements. Such wind reconstruction algorithms typically include regularization in order to adequately handle the noise within the data. This paper presents an empirical Bayesian approach to choose optimal regularization parameters for any given set of measurements. Using simulations of flight through turbulence, the Bayesian approach is compared with a former approach (based on engineering guess) and an omniscient optimizer which yields the best achievable results for a constant set of parameters by using the full knowledge of the wind field. The Bayesian approach is shown to outperform the engineering guess and performs close to the omniscient optimizer while purely relying on the lidar measurement data.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/207352/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Adaptive Wind Field Estimation Using an Empirical Bayesian Approach
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kiehn, DanielDaniel.Kiehn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7383-0740172109788
Schultz, Juliusj.schultz (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fezans, NicolasNicolas.Fezans (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4351-3474NICHT SPEZIFIZIERT
Römer, Ulrichulrich.roemer (at) tu-braunschweig.dehttps://orcid.org/0000-0002-1277-7509NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2 September 2024
Erschienen in:Journal of Guidance, Control, and Dynamics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:47
DOI:10.2514/1.G008217
Seitenbereich:Seiten 2386-2396
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:1533-3884
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Load alleviation, lidar, adaptive algorithm, regularization, Bayes, Lastminderung, Regularisierung
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt, L - Flugzeugtechnologien und Integration, L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Institut für Flugsystemtechnik
Hinterlegt von: Kiehn, Daniel
Hinterlegt am:20 Nov 2024 10:19
Letzte Änderung:20 Nov 2024 10:19

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