elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

OpenAirClim - A framework for the computation of air traffic climate impact based on response modeling

Völk, Stefan und Yamashita, Hiroshi und Megill, Liam und Matthes, Sigrun und Dahlmann, Katrin und Grewe, Volker (2023) OpenAirClim - A framework for the computation of air traffic climate impact based on response modeling. The 4th ECATS International Conference, 2023-10-24 - 2023-10-26, Delt, Niederlande.

[img] PDF
702kB

Kurzfassung

OpenAirClim is a currently developed software framework for the simplified evaluation of the climate impact of air traffic emissions. The model represents the major responses of the atmosphere to emissions in terms of composition and climate change. Instead of applying time-consuming climate-chemistry models, a response model is developed and applied which reproduces the response of a climate-chemistry model without actually calculating ab initio all the physical and chemical effects. The responses are nonlinear relations between localized emissions and Radiative Forcing and further climate indicators. Compared to the previous AirClim framework on which OpenAirClim builds upon, several new features are planned to be introduced. OpenAirClim is able to read in multiple air traffic emission inventories from different years. Together with the space domain, 4D capability is obtained. Furthermore, nonlinear and background dependent responses and are taken into account. With respect to the climate impact of contrails, variable combinations of aircraft and fuel dependent parameters are considered. OpenAirClim will be published as an Open Source software framework.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/206814/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:OpenAirClim - A framework for the computation of air traffic climate impact based on response modeling
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Völk, StefanDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0001-9720-6504NICHT SPEZIFIZIERT
Yamashita, HiroshiDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-2458-1826NICHT SPEZIFIZIERT
Megill, LiamDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-4199-6962168579605
Matthes, SigrunDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-5114-2418NICHT SPEZIFIZIERT
Dahlmann, KatrinDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-3198-1713NICHT SPEZIFIZIERT
Grewe, VolkerDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-8012-6783NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:24 Oktober 2023
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:climate impact, aviation, mitigation options, response modeling, open source
Veranstaltungstitel:The 4th ECATS International Conference
Veranstaltungsort:Delt, Niederlande
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:24 Oktober 2023
Veranstaltungsende:26 Oktober 2023
Veranstalter :ECATS International Association
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt, R - Atmosphären- und Klimaforschung
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Erdsystem-Modellierung
Hinterlegt von: Völk, Dr. Stefan
Hinterlegt am:30 Sep 2024 14:14
Letzte Änderung:30 Sep 2024 14:14

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.