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Sandwich Composites Skin Panel Optimization for the Common Research Model Wing

Meddaikar, Muhammad Y. und Dillinger, Johannes und Krüger, Wolf R. und De Breuker, Roeland und Silva Caprio, Gustavo und Cabral, Pedro und Prado, Alex (2024) Sandwich Composites Skin Panel Optimization for the Common Research Model Wing. In: 34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2024. ICAS2024 - 34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, 2024-09-09 - 2024-09-13, Florenz, Italien. ISSN 2958-4647.

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Kurzfassung

This paper presents an approach for optimizing practical commercial-scale aircraft wings using sandwich composites in a preliminary design stage. The approach uses lamination parameters as design variables in a continuous optimization step. Structural constraints for classic composite laminate design such as material failure and buckling, and for sandwich design such as crimping, wrinkling, dimpling and core shear failure are accounted for using industrial-standard and empirical methods driven by finite element analyses. As an application case, optimization studies are performed at a skin panel level on the open-source Common Research Model (CRM) wing. Optimization trends show areas of the wingbox where sandwich composites offer superior structural performance, as well as potential cost savings by requiring lesser number of stringers. The aim and novelty of this work is to present performance gains that can be achieved using sandwich composites in primary load-carrying aircraft structures when compared with monolithic composite designs and through this, to provide a motivation for further research and development in sandwich composites and their applications.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/206510/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Sandwich Composites Skin Panel Optimization for the Common Research Model Wing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Meddaikar, Muhammad Y.NICHT SPEZIFIZIERThttps://orcid.org/0000-0001-9580-7023NICHT SPEZIFIZIERT
Dillinger, JohannesJohannes.Dillinger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7522-7555NICHT SPEZIFIZIERT
Krüger, Wolf R.Wolf.Krueger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7949-1169NICHT SPEZIFIZIERT
De Breuker, RoelandAerospace Structures, Delft University of Technologyhttps://orcid.org/0000-0002-7882-2173NICHT SPEZIFIZIERT
Silva Caprio, GustavoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Cabral, PedroEmbraer SANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Prado, AlexEmbraer SANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Erschienen in:34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
ISSN:2958-4647
Status:veröffentlicht
Stichwörter:composite optimization, sandwich, lamination parameter, common research model
Veranstaltungstitel:ICAS2024 - 34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences
Veranstaltungsort:Florenz, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 September 2024
Veranstaltungsende:13 September 2024
Veranstalter :International Council of the Aeronautical Sciences
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Hinterlegt von: Dillinger, Johannes
Hinterlegt am:18 Sep 2024 14:24
Letzte Änderung:20 Nov 2024 08:17

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