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Advanced methods for assessing flow physics of the TU Darmstadt compressor stage: Part 2 - Uncertainty quantification of RANS turbulence modeling

Matha, Marcel und Möller, Felix und Bode, Christoph und Morsbach, Christian und Kügeler, Edmund (2024) Advanced methods for assessing flow physics of the TU Darmstadt compressor stage: Part 2 - Uncertainty quantification of RANS turbulence modeling. In: 69th ASME Turbo Expo 2024: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2024. ASME Turbo Expo 2024 - Turbomachinery Technical Conference and Exposition, 2024-06-24 - 2024-06-28, London, UK. doi: 10.1115/GT2024-122495. ISBN 978-079188807-0.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
6MB

Offizielle URL: https://asmedigitalcollection.asme.org/GT/proceedings-abstract/GT2024/88070/V12CT32A013/1204724

Kurzfassung

In this second paper of the two-part series, we quantify the turbulence modeling uncertainty for the transonic TU Darmstadt (TUDa) compressor. The present work applies the Eigenspace Perturbation Framework (EPF), as it is the only published physics-based framework capable of addressing the model-form uncertainty in turbulence closure modeling. To sample from the possible solution space and obtain the modeling uncertainty, we perform simulations perturbing the eigenvalues of the Reynolds stress tensor in addition to simulations using an unperturbed turbulence model. We show, that the shape of the Reynolds stress tensor ellipsoid has significant impact on the evolution of turbulence, flow separation, vortex systems, shock-boundary layer interaction and finally the overall performance of the compressor. We compare the estimated uncertainties with available measurements and transitional Delayed Detached-Eddy Simulations (DDES). This allows us to assess the confidence of the chosen turbulence model and to evaluate the sharpness and coverage of the resulting uncertainty bounds. Thus, the EPF is comprehensively validated and suggestions for its future applicability with respect to turbomachinery components are made.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/206166/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Advanced methods for assessing flow physics of the TU Darmstadt compressor stage: Part 2 - Uncertainty quantification of RANS turbulence modeling
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Matha, Marcelmarcel.matha (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8101-7303NICHT SPEZIFIZIERT
Möller, Felixfelix.moeller (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0192-3873167524914
Bode, Christophchr.bode (at) ifas.tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Morsbach, ChristianChristian.Morsbach (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6254-6979NICHT SPEZIFIZIERT
Kügeler, EdmundEdmund.Kuegeler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9719-626XNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:28 August 2024
Erschienen in:69th ASME Turbo Expo 2024: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1115/GT2024-122495
Name der Reihe:Volume 12C: Turbomachinery — Design Methods and CFD Modeling for Turbomachinery; Ducts, Noise, and Component Interactions
ISBN:978-079188807-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:CFD, RANS, turbulence modeling, uncertainty quantification, compressor stage
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2024 - Turbomachinery Technical Conference and Exposition
Veranstaltungsort:London, UK
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:24 Juni 2024
Veranstaltungsende:28 Juni 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Hinterlegt von: Matha, Marcel
Hinterlegt am:16 Sep 2024 08:12
Letzte Änderung:01 Okt 2024 09:20

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