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Advanced Methods for Assessing Flow Physics of the TU Darmstadt Compressor Stage: Part 1 - Transitional Delayed Detached-Eddy Simulation

Möller, Felix und Tucker, Paul G. und Wang, Zhong-Nan und Bode, Christoph und Morsbach, Christian und Matha, Marcel und Sivel, Pierre (2024) Advanced Methods for Assessing Flow Physics of the TU Darmstadt Compressor Stage: Part 1 - Transitional Delayed Detached-Eddy Simulation. In: 69th ASME Turbo Expo 2024: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2024. ASME Turbo Expo 2024: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, 2024-06-24 - 2024-06-28, London, Großbritanntien. doi: 10.1115/GT2024-127679. ISBN 978-079188807-0.

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Kurzfassung

In this first paper of the two-part series, we analyze the predictive quality of transitional Delayed Detached-Eddy Simulation (DDES) for the transonic TU Darmstadt (TUDa) compressor stage. Initially, we validate the DDES in a translational configuration of the compressor at reduced rotational speed. Here we compare DDES results with previously published Large-Eddy Simulation (LES), steady and unsteady Reynolds-averaged Navier-Stokes (RANS) simulations. As the application of the DDES shows noticeable improvements for the shock boundary layer interaction (SBLI) and resulting laminar-to-turbulent transition, we continue analyzing the fully 3D setup. For this configuration, two operating conditions (aerodynamic design point (ADP) and near stall) are considered. We show DDES results and compare them to steady and unsteady RANS simulations, and experiments where available. Although the DDES indicates some improvements at the ADP, RANS is also able of predicting integral turbomachinery performance quantities. However, steady and unsteady RANS fail to predict the flow field with satisfying accuracy at near stall conditions. Especially in separated regions, DDES proves its strength by resolving relevant turbulent structures, which yields noticeably improved results. We discuss reasons for that and highlight the potential of transitional DDES.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/206160/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Advanced Methods for Assessing Flow Physics of the TU Darmstadt Compressor Stage: Part 1 - Transitional Delayed Detached-Eddy Simulation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Möller, Felixfelix.moeller (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0192-3873167524909
Tucker, Paul G.University of CambridgeNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wang, Zhong-NanUniversity of BirminghamNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bode, ChristophTechnische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Morsbach, ChristianChristian.Morsbach (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6254-6979NICHT SPEZIFIZIERT
Matha, Marcelmarcel.matha (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8101-7303NICHT SPEZIFIZIERT
Sivel, PierrePierre.Sivel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0003-9264-2405167524910
Datum:28 August 2024
Erschienen in:69th ASME Turbo Expo 2024: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1115/GT2024-127679
ISBN:978-079188807-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:turbulence modelling, hybrid RANS/LES, delayed detached-eddy simulation, compressor stage, transonic flow, separation, transition
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2024: Turbomachinery Technical Conference and Exposition
Veranstaltungsort:London, Großbritanntien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:24 Juni 2024
Veranstaltungsende:28 Juni 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk, L - Digitale Technologien, L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Test und Simulation für Gasturbinen > Virtuelle Turbine und numerische Methoden
Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Hinterlegt von: Möller, Felix
Hinterlegt am:16 Sep 2024 08:12
Letzte Änderung:07 Nov 2024 15:27

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