elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

On the Generalization Capability of a Data-Driven Turbulence Model by Field Inversion and Machine Learning

Nishi, Yasunari und Krumbein, Andreas und Knopp, Tobias und Probst, Axel und Grabe, Cornelia (2024) On the Generalization Capability of a Data-Driven Turbulence Model by Field Inversion and Machine Learning. Aerospace, 11 (7), Seiten 1-19. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/aerospace11070592. ISSN 2226-4310.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
12MB

Offizielle URL: https://www.mdpi.com/2226-4310/11/7/592

Kurzfassung

This paper discusses the generalizability of a data-augmented turbulence model with a focus on the field inversion and machine learning approach. It is highlighted that the augmented model based on two-dimensional (2D) separated airfoil flows gives poor predictive capability for a different class of separated flows (NASA wall-mounted hump) compared to the baseline model due to extrapolation. We demonstrate a sensor-based approach to localize the data-driven model correction to tackle this generalizability issue. Furthermore, the applicability of the augmented model to a more complex aeronautical three-dimensional case, the NASA Common Research Model configuration, is studied. Observations on the pressure coefficient predictions and the model correction field suggest that the present 2D-based augmentation is to some extent applicable to a three-dimensional aircraft flow.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/206063/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:On the Generalization Capability of a Data-Driven Turbulence Model by Field Inversion and Machine Learning
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Nishi, YasunariYasunari.Nishi (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krumbein, AndreasAndreas.Krumbein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2772-7328171031862
Knopp, TobiasTobias.Knopp (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3161-5353NICHT SPEZIFIZIERT
Probst, AxelAxel.Probst (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grabe, CorneliaCornelia.Grabe (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6028-2757NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:20 Juli 2024
Erschienen in:Aerospace
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:11
DOI:10.3390/aerospace11070592
Seitenbereich:Seiten 1-19
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Chung, Kung-MingMDPINICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
Name der Reihe:Data-Driven Aerodynamic Modeling
ISSN:2226-4310
Status:veröffentlicht
Stichwörter:turbulence modeling; data-driven; machine learning; adverse pressure gradient
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, GO
Hinterlegt von: Nishi, Yasunari
Hinterlegt am:05 Nov 2024 16:06
Letzte Änderung:05 Nov 2024 16:06

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.