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Cooling Model Calibration in a Collaborative Turbine Preliminary Design Process Using the NASA Energy Efficient Engine Part II: 1D Turbine Modeling

Carvalho, Francisco und Wehrel, Patrick und Grunwitz, Clemens und Schöffler, Robin und Brakmann, Robin (2024) Cooling Model Calibration in a Collaborative Turbine Preliminary Design Process Using the NASA Energy Efficient Engine Part II: 1D Turbine Modeling. International Journal of Gas Turbine, Propulsion and Power Systems, 15 (3), Seiten 31-41. Gas Turbine Society of Japan (GTSJ). doi: 10.38036/jgpp.15.3_31. ISSN 1882-5079.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
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Offizielle URL: https://www.jstage.jst.go.jp/article/jgpp/15/3/15_vol15no3tp04/_article/-char/en

Kurzfassung

Accurately estimating turbine cooling requirements at a preliminary design stage is crucial for modeling the overall propulsive system. The operating conditions of compressor, combustor and turbine are significantly influenced by these requirements. Empirical cooling models have thus far provided reliable initial estimations. For next-generation aero-engines this solution becomes inadequate. To address this challenge, an alternative semi-empirical approach based on an established cooling model is built into a collaborative turbine design tool chain. This cooling model is applied to the two cooled high-pressure turbines developed by P&W and GE within the NASA E3 program for both validation and to provide calibrated model parameters for future studies. Finally, sensitivity analysis provide a better understanding on how cooling requirements can be reduced through turbine preliminary design decisions, material and cooling technologies. This work focuses on 1D turbine studies with an accompanying paper on 0D engine modeling.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/205945/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Cooling Model Calibration in a Collaborative Turbine Preliminary Design Process Using the NASA Energy Efficient Engine Part II: 1D Turbine Modeling
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Carvalho, FranciscoFrancisco.Carvalho (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3069-8345166417740
Wehrel, PatrickPatrick.Wehrel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grunwitz, ClemensClemens.Grunwitz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4157-7415NICHT SPEZIFIZIERT
Schöffler, RobinRobin.Schoeffler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0931-9021166417741
Brakmann, RobinRobin.Brakmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3598-0742NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:13 Juli 2024
Erschienen in:International Journal of Gas Turbine, Propulsion and Power Systems
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:15
DOI:10.38036/jgpp.15.3_31
Seitenbereich:Seiten 31-41
Verlag:Gas Turbine Society of Japan (GTSJ)
ISSN:1882-5079
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Turbine Pre-Design; Cooling; Heat Transfer
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Turbine
Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Hinterlegt von: Carvalho, Francisco
Hinterlegt am:29 Aug 2024 10:25
Letzte Änderung:09 Sep 2024 11:45

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