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Secondary instabilities of stationary crossflow vortices: Comparison of LST-2D and PSE-3D with DNS.

Ambrosino, Biagio und Tocci, Francesco und Theiss, Alexander und Hein, Stefan und Rodriguez, Daniel (2024) Secondary instabilities of stationary crossflow vortices: Comparison of LST-2D and PSE-3D with DNS. In: AIAA Aviation 2024 Forum (4488), Seiten 1-27. Springer Nature. AIAA AVIATION Forum 2024, 2024-07-29 - 2024-08-02, Las Vegas, Nevada. doi: 10.2514/6.2024-4488. ISBN 978-1-62410-716-0.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/epdf/10.2514/6.2024-4488

Kurzfassung

Three-dimensional laminar boundary layers over swept wings are susceptible to crossflow instabilities that manifest themselves in the form of stationary and traveling crossflow vortices. The boundary layer distorted by the action of the crossflow vortices is prone to the growth of secondary instabilities. Discrepancies between direct numerical simulation (DNS) and stability methodologies on the development of secondary perturbations of stationary crossflow vortices over swept wings have been reported in the literature. To shed light on the origin of these inconsistencies, a comparison of DNS and linear stability theory is provided here. Unsteady secondary disturbances in a crossflow-dominated boundary layer are analyzed for two frequencies: the lower one ( f = 900 Hz) is dominated by a type III secondary instability, while the higher frequency ( f = 2200 Hz) is characterized by a type I instability. Results from linear stability theory (LST-2D) and linear parabolized stability equations (PSE-3D) formulated in a suitable non-orthogonal coordinate system correlate well with DNS data in terms of perturbation shape and location relative to the stationary crossflow vortices. Employing a non-orthogonal coordinate system is crucial for such base flows in order to simultaneously fulfill the spanwise periodicity and slow variation along the streamwise direction. However, the LST-2D results underestimate the integrated growth rate, while the PSE-3D computations closely match the DNS, highlighting the importance of including the streamwise gradients and the upstream history in the instability computations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/205939/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:This project has received funding from the European Union's Horizon 2020 research and innovation programme under the Marie Sklodowska-Curie grant agreement No. 955923
Titel:Secondary instabilities of stationary crossflow vortices: Comparison of LST-2D and PSE-3D with DNS.
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ambrosino, Biagiobiagio.ambrosino (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tocci, FrancescoFrancesco.Tocci (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6764-5338NICHT SPEZIFIZIERT
Theiss, Alexanderalexander.theiss (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hein, StefanStefan.Hein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rodriguez, Danieldaniel.rodriguez (at) upm.esNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:29 Juli 2024
Erschienen in:AIAA Aviation 2024 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2024-4488
Seitenbereich:Seiten 1-27
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Nature
ISBN:978-1-62410-716-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Laminar-turbulent transition; crossflow; boundary layer; Secondary Instabilities
Veranstaltungstitel:AIAA AVIATION Forum 2024
Veranstaltungsort:Las Vegas, Nevada
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:29 Juli 2024
Veranstaltungsende:2 August 2024
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Ambrosino, Biagio
Hinterlegt am:23 Aug 2024 11:33
Letzte Änderung:23 Aug 2024 11:33

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