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Microinverter for thermoelectric generators for combined feed-in to AC grids and low-voltage battery storage systems

Liebetrau, Florian und Schwab, Julian und Knobelspies, Timo und Kober, Martin und Weber, Christian und Rinderknecht, Frank (2024) Microinverter for thermoelectric generators for combined feed-in to AC grids and low-voltage battery storage systems. In: 40th International & 20th European Conference on Thermoelectrics, Seite 428. International Thermoelectric Society. ICT/ECT 2024, 2024-06-30 - 2024-07-04, Krakau, Polen. ISBN 978-83-925779-7-3.

[img] PDF
705kB

Offizielle URL: https://drive.google.com/file/d/116a6NZ3scg7vJJhElDPTUzULEgS2lsFX/view

Kurzfassung

The use of thermoelectric generators in stationary applications, for example in heating systems such as pellet heaters or industrial systems with a high amount of waste heat, represents an interesting opportunity to increase the overall process efficiency of these systems. [1] [2] However, the utilization of the generated electrical energy poses a challenge, as the thermoelectric generators supply a low DC voltage, but most of the loads are connected to the AC grid. In addition, the available waste heat is not necessarily available at the same time as the electrical demand of the building. To address this problem, a microinverter is presented that realizes the highly efficient conversion of low DC voltage into AC voltage. The system also has two maximum power point trackers (MPPT) to enable thermoelectric modules to be operated separately and efficiently in different temperature areas. The microinverter also has a module for easy connection to 12V, 24V and 48V battery storage systems. This means that the generation and feed-in of electrical energy can be easily decoupled in terms of time and adapted to the respective demand. The microinverter for thermoelectric generators can be operated in a similar way to the corresponding standards applicable for small solar power plants. [3,4] The system can be easily retrofitted anywhere by plugging it into a standard domestic socket. The maximum feed-in power is 600W. The publication presents the choice of electronics topology and the operating concept. The semiconductor technologies, performance and efficiency data are presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/205527/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Microinverter for thermoelectric generators for combined feed-in to AC grids and low-voltage battery storage systems
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Liebetrau, FlorianFlorian.Liebetrau (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0007-8957-8907164803528
Schwab, JulianJulian.Schwab (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2606-2878NICHT SPEZIFIZIERT
Knobelspies, TimoTimo.Knobelspies (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1118-7571NICHT SPEZIFIZIERT
Kober, MartinMartin.Kober (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6988-5159NICHT SPEZIFIZIERT
Weber, ChristianCh.Weber (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6709-5433164803529
Rinderknecht, FrankFrank.Rinderknecht (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0009-9452-1715NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2 Juli 2024
Erschienen in:40th International & 20th European Conference on Thermoelectrics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seite 428
Verlag:International Thermoelectric Society
ISBN:978-83-925779-7-3
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Mikrowechselrichter, MPPT, Thermoelektrischer Generator, Galliumnitrid, Leistungselektronik
Veranstaltungstitel:ICT/ECT 2024
Veranstaltungsort:Krakau, Polen
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 Juni 2024
Veranstaltungsende:4 Juli 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - FFAE - Fahrzeugkonzepte, Fahrzeugstruktur, Antriebsstrang und Energiemanagement
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Alternative Energiewandler
Hinterlegt von: Liebetrau, Florian
Hinterlegt am:02 Aug 2024 12:59
Letzte Änderung:02 Aug 2024 12:59

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