elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Towards Seamless Remote Interactions: Exploring Novel Paradigms for Teleoperation of Autonomous Vehicles

Tener, Felix und Schrank, Andreas Gottfried und Wintersberger, Philipp und Sadeghian, Shadan (2024) Towards Seamless Remote Interactions: Exploring Novel Paradigms for Teleoperation of Autonomous Vehicles. In: 16th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI Adjunct '24). ACM, New York, NY, USA. 16th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications, 2024-09-22 - 2024-09-25, Stanford, CA, USA. doi: 10.1145/3641308.3677399.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
2MB

Kurzfassung

Autonomous vehicle (AV) technologies aim for fully self-driving cars but still require human intervention for edge-case road scenarios. Remote human operation can mitigate AV shortcomings through two major teleoperation paradigms: remote driving (tele-driving) and remote assistance (tele-assistance). Tele-driving involves a remote operator (RO) continuously controlling the vehicle, while tele-assistance allows the RO to make high-level decisions by delegating the execution to automation. Tele-driving is complex, mostly due to the physical disconnect between the RO and the AV and latency. Tele-assistance faces unresolved design, implementation, and regulatory challenges. This workshop provides a platform for researchers and practitioners to explore teleoperation challenges and opportunities. Participants will address teleoperation methods and design innovative remote AV operation paradigms through interactive activities, discussions, and poster sessions. The workshop aims to explore teleoperation challenges, create a teleoperation paradigm-scenario mapping, and generate novel concepts and interaction methods for resolving edge-case road scenarios.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/205461/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Anderer)
Titel:Towards Seamless Remote Interactions: Exploring Novel Paradigms for Teleoperation of Autonomous Vehicles
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Tener, FelixUniversity of HaifaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schrank, Andreas GottfriedAndreas.Schrank (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8352-1052NICHT SPEZIFIZIERT
Wintersberger, PhilippUniversity of Applied Sciences Upper Austria LinzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sadeghian, ShadanUniversity of SiegenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:22 September 2024
Erschienen in:16th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI Adjunct '24)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1145/3641308.3677399
Verlag:ACM, New York, NY, USA
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Automobile, user experience, interface design, teleoperation, tele-driving, tele-assistance
Veranstaltungstitel:16th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications
Veranstaltungsort:Stanford, CA, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 September 2024
Veranstaltungsende:25 September 2024
Veranstalter :ACM
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - KoKoVI - Koordinierter kooperativer Verkehr mit verteilter, lernender Intelligenz
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Kooperative Systeme, BS
Hinterlegt von: Schrank, Andreas Gottfried
Hinterlegt am:29 Sep 2024 15:35
Letzte Änderung:29 Sep 2024 15:35

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.