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Progressive Damage Simulation of Wood Veneer Laminates and Their Uncertainty Using Finite Element Analysis Informed by Genetic Algorithms

Reiner, Johannes und Fu, Yun-Fei und Feser, Thomas (2024) Progressive Damage Simulation of Wood Veneer Laminates and Their Uncertainty Using Finite Element Analysis Informed by Genetic Algorithms. Applied Sciences, 14 (11), Seite 4511. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/app14114511. ISSN 2076-3417.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
4MB

Offizielle URL: https://www.mdpi.com/2076-3417/14/11/4511

Kurzfassung

Within the search for alternative sustainable materials for future transport applications, wood veneer laminates are promising, cost-effective candidates. Finite element simulations of progressive damage are needed to ensure the safe and reliable use of wood veneers while exploring their full potential. In this study, highly efficient finite element models simulate the mechanical response of quasi-isotropic [90/45/0/−45] beech veneer laminates subjected to compact tension and a range of open-hole tension tests. Genetic algorithms (GA) were coupled with these simulations to calibrate the optimal input parameters and to account for the inherent uncertainties in the mechanical properties of wooden materials. The results show that the continuum damage mechanistic simulations can efficiently estimate progressive damage both qualitatively and quantitatively with errors of less than 4%. Variability can be assessed through the relatively limited number of 400 finite element simulations as compared to more data-intensive algorithms utilised for uncertainty quantification.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/204419/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Progressive Damage Simulation of Wood Veneer Laminates and Their Uncertainty Using Finite Element Analysis Informed by Genetic Algorithms
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Reiner, JohannesSchool of Engineering, Faculty of Science Engineering and Built Environment, Deakin University, Geelong, AustraliaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fu, Yun-FeiDepartment of Mechanical Engineering, University of Alberta, Edmonton, AB T2G 2G8, CanadaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Feser, ThomasThomas.Feser (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4741-5361NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:24 Mai 2024
Erschienen in:Applied Sciences
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:14
DOI:10.3390/app14114511
Seitenbereich:Seite 4511
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
Name der Reihe:Recent Advances in Fatigue and Fracture of Engineering Materials
ISSN:2076-3417
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wood, finite element analysis, genetic algorithms, progressive damage, continuum damage mechanics, open-hole tests
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HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - FFAE - Fahrzeugkonzepte, Fahrzeugstruktur, Antriebsstrang und Energiemanagement
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Werkstoff- und Verfahrensanwendungen Gesamtfahrzeug
Hinterlegt von: Feser, Thomas
Hinterlegt am:21 Jun 2024 08:56
Letzte Änderung:24 Jun 2024 10:41

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