elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

External Human-Machine Interfaces for Interactions of Pedestrians with Highly Automated Vehicles in more Complex Road Traffic Scenarios: Can AR-based Interfaces Help?

Oehl, Michael und Nuttelmann, Mara und Wilbrink, Marc (2024) External Human-Machine Interfaces for Interactions of Pedestrians with Highly Automated Vehicles in more Complex Road Traffic Scenarios: Can AR-based Interfaces Help? Human Factors and Ergonomics Society Europe Chapter Annual Meeting 2024, 2024-05-17, Lübeck, Germany.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://www.hfese24.de/fileadmin/Files/Projects/03_HFESE/AbstractsL%C3%BCbeck2024.pdf

Kurzfassung

The advancement of highly automated vehicles (HAVs; SAE 4) in recent years presents both opportunities and challenges to interactions in road traffic. Research has shown that especially pedestrians may struggle with the loss of a human driver as they currently rely on explicit communication, e.g., hand gestures, in ambiguous situations of interactions particularly in low speed and short distance scenarios. External human-machine interfaces (eHMIs) may bridge this communication gap. However, research on their effectiveness especially in more complex traffic scenarios involving more than one HAV in interactions with a pedestrian is lacking so far and some challenges remain unsolved. Here, augmented reality (AR) may pose a promising remedy for drawbacks of conventional eHMIs. This experimental study aimed at investigating the potential of light-based and AR-based eHMIs in more complex road traffic interactions of HAVs with a pedestrian. 45 participants in a virtual reality study were instructed to cross a shared space with HAVs approaching from different directions. The HAVs communicated via light-based, AR-based, combined, or no eHMI and yielded to pedestrians or not. The eHMIs, especially those incorporating AR elements, significantly lowered crossing initiation times and mental workload, whilst improving subjective safety and understandability of the HAVs' behaviours.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/203864/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:External Human-Machine Interfaces for Interactions of Pedestrians with Highly Automated Vehicles in more Complex Road Traffic Scenarios: Can AR-based Interfaces Help?
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Oehl, MichaelMichael.Oehl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0871-2286NICHT SPEZIFIZIERT
Nuttelmann, MaraNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wilbrink, Marcmarc.wilbrink (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7550-8613NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:17 Mai 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seite 45
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Psychology, eHMI, HMI, CAV, CCAM, Verkehrspsychologie, Human Factors, Interaction Design, Psychologie, Ingenieurpsychologie, KoKoVI
Veranstaltungstitel:Human Factors and Ergonomics Society Europe Chapter Annual Meeting 2024
Veranstaltungsort:Lübeck, Germany
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:17 Mai 2024
Veranstalter :HFES Europe Chapter
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - KoKoVI - Koordinierter kooperativer Verkehr mit verteilter, lernender Intelligenz
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Kooperative Systeme, BS
Hinterlegt von: Oehl, Dr. Michael
Hinterlegt am:03 Jun 2024 15:54
Letzte Änderung:03 Jun 2024 15:54

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.